شانزدهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران , 2012-09-04

عنوان : ( ارزیابی یوتریفیکاسیون و تغذیه گرایی دریاچه ها با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه ی موردی دریاچه تالابی زریبار) )

نویسندگان: صلاح الدین ابراهیم پور , حسین محمدزاده , احسان نادری , آمنه آذرپیکان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یوتریفیکاسیون یک تهدید جدی برای دریاچه ها بوده که عمدتاً به دلیل آلودگی ناشی از فعالیت های انسانی ایجاد می شود. استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای ارزیابی دریاچه ها از نظر تغذیه گرایی یکی از روش های بسیار مفید می باشد. شاخص تغذیه گرایی (TSI) با استفاده از 5 پارامتر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، شامل فسفات کل (TP)، نیتروژن کل (TN)، اکسیژن خواهی شیمیایی (COD)، عمق دیسک سکی (SD) و کلر و فیل آ (Chi-a)، تریفیکاسیون محیط دریاچه را مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس مقیاس یوتریفیکاسیون ( 0 تا 100 ) محیط دریاچه ها را به 7 سطح تغذیه ای: الیگوتروف (0-30)، ، مزوتروفیک خفیف (30-40)، مزوتروفیک (40-50)، مزوتروفیک حاد (50-60)، یوتروفیک (60-70)، هایپریوتروفیک (70-80) و هایپریوتروفیک حاد (80-100) تقسیم می کنند. برای بدست آوردن سطح تغذیه ای دریاچه زریبار، ابتدا شاخص تغذیه گرایی پارامترهای پنجگانه با استفاده از داده های اندازه گیری شده در 7 ایستگاه در طول یک دوره 8 ماهه تهیه و سپس با بکارگیری روش درونیابی IDW، نقشه های پهنه بندی دریاچه زریبار بدست آمده است. با توجه به نقشه ی نهایی سطح تروفیک دریاچه حاصل از تکنیک همپوشانی، از سطح 2200 هکتاری دریاچه، 1035 هکتار آن در وضعیت یوتروفیک و 1165 هکتار آن در وضعیت هایپرتروفیک قرار دارد.

کلمات کلیدی

, یوتریفیکاسیون, دریاچه زریبار, سیستم اطلاعات جغرافیایی, TSI
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1030655,
author = {ابراهیم پور, صلاح الدین and محمدزاده, حسین and احسان نادری and آمنه آذرپیکان},
title = {ارزیابی یوتریفیکاسیون و تغذیه گرایی دریاچه ها با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه ی موردی دریاچه تالابی زریبار)},
booktitle = {شانزدهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران},
year = {2012},
location = {ايران},
keywords = {یوتریفیکاسیون، دریاچه زریبار، سیستم اطلاعات جغرافیایی، TSI},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی یوتریفیکاسیون و تغذیه گرایی دریاچه ها با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه ی موردی دریاچه تالابی زریبار)
%A ابراهیم پور, صلاح الدین
%A محمدزاده, حسین
%A احسان نادری
%A آمنه آذرپیکان
%J شانزدهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران
%D 2012

[Download]