پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور , 2014-09-02

عنوان : ( ارزیابی ارتباط بین توزیع مکانی COدر فصول مختلف سال با پراکندگی کاربری اراضی در سطح شهر مشهد با استفاده از GIS )

نویسندگان: محمد شکوهیان , روزبه شاد , هادی حسینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در دهه های اخیر یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی مدیران کلان شهر ها، بحث افزایش غلظت آلاینده های موجود در هوا می باشد. امروزه آلودگی هوا یکی از مهمترین حوادث پیش بینی نشده در جهان محسوب می شود و سالانه تعداد زیادی از مردم در سطح جهان در گیر مشکلات مربوط به آن می باشند. در این بین منواکسید کربن، به دلیل تأثیر قابل توجه بر سلامت انسان، به عنوان یکی از مهمترین آلایندههای هوا به شمار رفته و در اکثر مطالعات از آن به عنوان آلاینده مسئول کاهش کیفیت هوا در روز های غیر بهداشتی یاد می شود. خوب مشهد هم به عنوان دومین کلان شهر ایران از این قاعده مستثنی نبوده و دارای مشکلات فراوانی در زمینه آلودگی هوا می باشد. بنابراین ضروری به نظر می رسد کهپارامتر های موثر در این زمینه به دقت و موشکافانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در تحقیق حاضر، به ارزیابیارتباط بین توزیع مکانی منوکسید کربن در فصول مختلف سال با پراکندگی کاربری اراضی در سطح شهر مشهد، پرداخته شده است. تحلیل های مربوطهدر محیطArc GISو تکنیک های موجود در آن از قبیلBand Collection Statistics,Density Kernel, Keriging , و... انجام شده است. و در این مسیر نتایج متعددی بدست آمده از جمله این کهجمعیت کاربری ها، موثرترین پارامتر از میان پارامتر های تاثیرگذار بر پراکندگی کاربری های مختلف می باشد. و دیگر اینکه بیشترین مقدار ضریب همبستگی بدست آمده از میان رسترهای موجود (0.33) مربوط به فصل پاییز با رستر کاربری اراضی باترکیب 0.1Land Use+0.9Population می باشد. لازم به ذکر است که ضریب همبستگی معادل 0.33، بیانگریک رابطه ضعیف ولی معنی دار میان، رستر تاثیر کاربری های مختلف بر روی توزیع مکانی آلودگی هوا ناشی از CO در مشهد می باشد.

کلمات کلیدی

, کاربری اراضی, آلودگی هوا, ضریب همبستگی, Kriging, .Band Collection Statistics
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1044570,
author = {شکوهیان, محمد and شاد, روزبه and حسینی, هادی},
title = {ارزیابی ارتباط بین توزیع مکانی COدر فصول مختلف سال با پراکندگی کاربری اراضی در سطح شهر مشهد با استفاده از GIS},
booktitle = {پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور},
year = {2014},
location = {ارومیه, ايران},
keywords = {کاربری اراضی، آلودگی هوا، ضریب همبستگی، Kriging، .Band Collection Statistics},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی ارتباط بین توزیع مکانی COدر فصول مختلف سال با پراکندگی کاربری اراضی در سطح شهر مشهد با استفاده از GIS
%A شکوهیان, محمد
%A شاد, روزبه
%A حسینی, هادی
%J پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور
%D 2014

[Download]