سومین همایش ملی پاتوبیولوژی دامپزشکی , 2015-02-25

عنوان : ( بررسی مقایسه ای اسکوربیک اسید و تیامین در جلوگیری از ضایعات بافتی ناشی از سرب در بافت مغز ماهی کپور (Cyprinus carpio) )

نویسندگان: فاطمه پورعلی , زهرا موسوی , داور شاهسونی , محمد عزیز زاده ,
فایل: Free Preview

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تحقیق حاضر به منظور ارزیابی بررسی مقایسه ای اسکوربیک اسید و تیامین در جلوگیری از ضایعات بافتی ناشی از سرب در برخی بافت های ماهی کپور (Cyprinus carpio)، انجام شده است. ماهیان بعد از 10 روز نگهداری در محیط آکواریوم، به صورت تصادفی به 4 گروه 30 تایی تقسیم شدند. گروه 1 بعنوان شاهد در نظر گرفته شد و گروه 2 استات سرب (5 mg/l , 15 dayd) دریافت نمود. گروه 3 و 4 علاوه بر سرب به ترتیب تیامین (50 mg/kg feed) و آسکوربیک اسید (500 mg/kg feed) را دریافت نمودند. بعد از این دوره، 10 ماهی از هر گروه به صورت تصادفی کالبدگشایی و از مغز، نمونه برداری انجام شد. نمونه های بافتی در داخل فرمالین بافر 10% پایدار گشتند. پس از طی سایر مراحل فراوری، از نمونه ها بلوک های پارافینی تهیه و مقاطعی به ضخامت 5 میکرون تهیه گردید. بعد از رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، لام ها با میکروسکوپ نوری مورد مشاهده آسیب شناسی قرار گرفتند. سپس آسیب های ایجاد شده براساس شدت، درجه بندی شدند. میزان هیپرمی، ادم و ایسکمی در گروه 2، گروه 3 و گروه 4 به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.001). شدت هیپرمی، ادم و ایسکمی در گروه 2 با گروه 3 تفاوت معنی داری نداشت. درجه هیپرمی و ادم در گروه 4 به صورت معنی داری کمتر از گروه 2 بود (P≤0.003). شدت هیپرمی و ادم در گروه 4 به صورت معنی داری کمتر از گروه 3 بود (P≤0.007). بر پایه نتایج ذکر شده می توان نتیجه گیری نمود که آسکوربیک اسید و تیامین می توانند اثر حفاظتی در برابر ضایعات ناشی از سرب در بافت مغز داشته باشند. در این آزمون تاثیر آسکوربیک اسید بیشتر از تیامین بوده و به شکل معناداری ضایعات را کاهش داده است. ولی تیامین با اینکه ضایعات موجب کمتر شدن ضایعات شده، اما این کاهش معنا داری نبود. البته با این آزمایش نمی توان 100 درصد تاثیر تیامین را رد کرد و برای کسب اطمینان از تاثیر یا عدم تاثیر تیامین، نیاز به افزایش مدت درمان یا دوز درمانی پیشنهاد می گردد.

کلمات کلیدی

, سرب, تیامین, سکوربیک اسید, هایپرمی, ادم, ایسکمی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1046744,
author = {پورعلی, فاطمه and موسوی, زهرا and شاهسونی, داور and عزیز زاده, محمد},
title = {بررسی مقایسه ای اسکوربیک اسید و تیامین در جلوگیری از ضایعات بافتی ناشی از سرب در بافت مغز ماهی کپور (Cyprinus carpio)},
booktitle = {سومین همایش ملی پاتوبیولوژی دامپزشکی},
year = {2015},
location = {گرمسار, ايران},
keywords = {سرب، تیامین، سکوربیک اسید، هایپرمی،ادم، ایسکمی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی مقایسه ای اسکوربیک اسید و تیامین در جلوگیری از ضایعات بافتی ناشی از سرب در بافت مغز ماهی کپور (Cyprinus carpio)
%A پورعلی, فاطمه
%A موسوی, زهرا
%A شاهسونی, داور
%A عزیز زاده, محمد
%J سومین همایش ملی پاتوبیولوژی دامپزشکی
%D 2015

[Download]