سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی , 2016-03-01

عنوان : ( نقش رسانه‌های نوشتاری فارسی‌زبان برای آموزش مهارت خواندن به غیرفارسی‌زبانان (مطالعه موردی روزنامه‌های کثیرالانتشار صبح ایران) )

نویسندگان: طاهره وحیدی فردوسی , علی علیزاده , عطیه کامیابی گل ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

شکی نیست که یکی از مهارت‌های اصلی آموزش زبان، مهارت خواندن است و در این راستا یکی از روش‌های کاربردی و مؤثر استفاده از مطبوعات به‌عنوان یک مرجع می‌باشد. استفاده از این رسانه به زبان‌آموز کمک می‌کند علاوه بر اختلاف فرهنگی مهارت و دانش لازم را به دست آورد. بر این اساس در این مقاله رابطه پیچیدگی دستوری و درک متون مطبوعاتی را جهت درک خوانداری غیرفارسی‌زبانان بررسی می‌کنیم. به این منظور 1500 جمله به‌طور تصادفی از روزنامه‌های کثیرالانتشار پر خواننده (همشهری، جام جم و ایران) در یک دوره سه‌ماهه (از تاریخ 5/4/ 1394 تا 5/6/ 1394) موردبررسی قرار گرفتند. از هر روزنامه به‌طور مساوی 500 جمله در چهار گروه سیاسی، اجتماعی، ورزشی و حوادث انتخاب گردید. سپس الگوهای نحوی ازنظر میزان دشواری بر اساس فرضیه نقص ساختاری (اشتین 1984 ) بررسی شد که اشکال در درک جملات مرکب را به ضعف در درک نحوی نسبت میدهد. بهمنظور سنجش درک نحوی جمله ها، 4متن از روزنامهها انتخاب و در اختیار 35 غیرفارسی زبان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که متون مطبوعاتی در اکثر موارد به دلیل کاربرد زیاد جمله های مرکب و پیچیده، جابجایی ارکان جمله، کاربرد زیاد جملات مجهول و حذف سازه ها نمیتوانند گزینه های مناسبی برای تقویت مهارت خواندن و درک مفاهیم زبان آموزان به حساب آیند.

کلمات کلیدی

, آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان, رسانه‌های نوشتاری, الگوهای نحوی, مهارت خواندن
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1055430,
author = {وحیدی فردوسی, طاهره and علیزاده, علی and کامیابی گل, عطیه},
title = {نقش رسانه‌های نوشتاری فارسی‌زبان برای آموزش مهارت خواندن به غیرفارسی‌زبانان (مطالعه موردی روزنامه‌های کثیرالانتشار صبح ایران)},
booktitle = {سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی},
year = {2016},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، رسانه‌های نوشتاری، الگوهای نحوی، مهارت خواندن},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T نقش رسانه‌های نوشتاری فارسی‌زبان برای آموزش مهارت خواندن به غیرفارسی‌زبانان (مطالعه موردی روزنامه‌های کثیرالانتشار صبح ایران)
%A وحیدی فردوسی, طاهره
%A علیزاده, علی
%A کامیابی گل, عطیه
%J سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی
%D 2016

[Download]