پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌ عالی, دوره (23), شماره (2), سال (2018-1) , صفحات (1-23)

عنوان : ( ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران )

نویسندگان: محمدرضا آهنچیان , الهام سلیمانی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه­ای بودن در نظام آموزش عالی ایران بود. در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام شد، مشارکت کنندگان اعضای هیئت علمی گروههای مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که ­به­ صورت هدفمند انتخاب شدند. تعیین حجم نمونه بر مبنای اشباع نظری و مصاحبه با 17 مشارکت­ کننده صورت پذیرفت. جمع­ آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با مراعات اصول اجرای مصاحبه و با تأکید بر اصول اخلاقی انجام شد. برای تحلیل مضمون ها و مفاهیم از تحلیل خُرد ترکیبی استفاده شد که ترکیبی از کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافته­ ها به­ شکل نوآورانه­ ای ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه­ای بودن را نشان داد. از این منظر، عضو هیئت علمی دارای 6 تعهد آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اخلاق حرفه ­ای، شخصیتی و سازمانی و 14 وظیفه است. در تعهد آموزشی وظیفه­ های شایستگی های ویژه، قابلیت های فناورانه، قاعده ­مند ساختن آموزش و در تعهد پژوهشی وظیفه­ ارتقای اعتماد به نفس حرفه­ ای در تولید علم ناب و در تعهد ارتباطی وظیفه­ های در معرض بودن و توسعه چند وجهی ارتباطات و در تعهد اخلاقی وظیفه تابعیت از ارزش های دانشگاهی به­ منزله توصیف­ کننده­ های سلامت رفتار و در تعهد شخصیتی وظیفه فراگیری نیازهای غالب و در تعهد سازمانی وظیفه فهم سازمانی، مهم­ترین نشانه­ های حرفه­ ای بودن عضو هیئت علمی تشخیص داده شدند.

کلمات کلیدی

, دانشگاه, نشانگان حرفه ای بودن, عضو هیئت علمی, دانشگاه فردوسی مشهد, ایران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1067080,
author = {آهنچیان, محمدرضا and الهام سلیمانی},
title = {ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران},
journal = {پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌ عالی},
year = {2018},
volume = {23},
number = {2},
month = {January},
issn = {۱۰۲۱-۵۱۰۷},
pages = {1--23},
numpages = {22},
keywords = {دانشگاه، نشانگان حرفه ای بودن، عضو هیئت علمی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران
%A آهنچیان, محمدرضا
%A الهام سلیمانی
%J پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌ عالی
%@ ۱۰۲۱-۵۱۰۷
%D 2018

[Download]