پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی, دوره (2), شماره (5), سال (2017-3) , صفحات (67-105)

عنوان : ( نسبت میان نظریه و عمل از منظر پارادایم های حوزه مطالعاتی برنامه درسی )

نویسندگان: اعظم زرقانی , مقصود امین خندقی , بختیار شعبانی ورکی , نعمت الله موسی پور ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف اصلی این مقاله، تبیین رابطه‌ی میان نظریه و عمل از منظر متخصصان اثرگذار و جریان ساز حوزه‌ی مطالعاتی برنامه درسی است. برای دست‌یابی به این هدف، آراء صاحب‌نظران این حوزه‌ی تخصصی در باب نسبت میان نظریه و عمل با استفاده از استدلال‌هایی مبتنی بر شواهد، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، نظرات صاحب نظران بنام و مطرح این حوزه، در سه دسته‌ی «فنی- علمی»، «عملی» و «نومفهوم‌گرایی»، طبقه‌بندی و بررسی شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که نظریه در طبقه‌ی «فنی- علمی» هم جنس نظریه‌های رایج در علوم طبیعی است که با مفاهیمی کلی و انتزاعی همراه است؛ در طبقه‌ی «عملی»، از نوع موقعیتی است که متناسب با ویژگی‌های موقعیت عینی ساخته می‌شود و در طبقه‌ی «نومفهوم‌گرایی» نیز هم جنس نظریه‌های معتبر در علوم انسانی و هنری است که مبیّن مفاهیم و اندیشه-های انسانی است عمل، در طبقه‌ی «فنی- علمی» از نوع ابزاری و در طبقه‌ی«عملی» و «نومفهوم‌گرایی» از نوع آگاهانه است، با این تفاوت که در طبقه‌ی «عملی»، بر عملی اخلاقی و در طبقه‌ی «نومفهوم‌گرایی» بر عملی اخلاقی و سیاسی یا اجتماعی تأکید می‌شود. رابطه‌ی میان نظریه و عمل در هر یک از سه طبقه‌ی «فنی- علمی»، «عملی» و «نومفهوم‌گرایی» نیز به ترتیب، منطقی، مسأله‌ای یا پژوهشی و دیالکتیک است. تنظیم افکار و نظرات اندیشمندان این حوزه در قالب این سه طبقه، دسته‌بندی جدیدی از پارادایم‌های حوزه‌ی مطالعاتی برنامه‌درسی را نیز ارائه داده است که با دسته‌بندی‌های پیشین از حیث معیار و ملاک دسته‌بندی متفاوت است و این، مهم‌ترین دستاورد این مطالعه است.

کلمات کلیدی

, برنامه درسی, نظریه, عمل, رابطۀ میان نظریه و عمل, پارادایم
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1069347,
author = {زرقانی, اعظم and امین خندقی, مقصود and شعبانی ورکی, بختیار and نعمت الله موسی پور},
title = {نسبت میان نظریه و عمل از منظر پارادایم های حوزه مطالعاتی برنامه درسی},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2017},
volume = {2},
number = {5},
month = {March},
issn = {2476-5783},
pages = {67--105},
numpages = {38},
keywords = {برنامه درسی، نظریه، عمل، رابطۀ میان نظریه و عمل، پارادایم},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نسبت میان نظریه و عمل از منظر پارادایم های حوزه مطالعاتی برنامه درسی
%A زرقانی, اعظم
%A امین خندقی, مقصود
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A نعمت الله موسی پور
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2017

[Download]