پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, دوره (9), شماره (2), سال (2020-3) , صفحات (24-43)

عنوان : ( تبیین عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق پژوهش دانشجویان و مقایسه سهم آن‌ها در زیرگروه‌های مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد )

نویسندگان: رویا پورحاجی , بهروز مهرام , حسین کارشکی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پرورش و توسعه اخلاق پژوهش در فارغ التحصیلان دانشگاهی از اهمیت وافری در نظام های آمورش عالی کشورهای پیشرو و اسناد فرادست دانشگاههای ایران به شمار می رود. هدف پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر رعایت، تعیین اهمیت و سهم عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق پژوهش در میان دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی بود. روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بود. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین و به شیوه روش نمونه گیری سهمیه ای 400 نفر تعیین گردید. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته که به منظور سنجش میزان رعایت اخلاق پژوهش و تعیین عوامل موثر بر آن طراحی و تدوین شده بود؛ جمع آوری گردید. برای پاسخ دهی به سوالات پژوهش از آزمون های رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد از میان متغیرهای موثر تنها دو مؤلفه محدودیت زمانی و فشارهای محیطی، قابلیت پیش بینی رعایت اخلاق پژوهش را دارند. نتایج آزمون ها نشان داد که بین گروه های تحصیلی تفاوت معناداری در رعایت اخلاق پژوهش وجود دارد. میانگین رعایت اخلاق پژوهش در گروه علوم دامی- کشاورزی از سایر گروه ها بیشتر بود، سپس رعایت اخلاق پژوهش به ترتیب در گروه های علوم پایه و علوم انسانی و در نهایت در گروه فنی مهندسی دیده شد. با توجه به تأثیر پژوهش در سرنوشت جامعه، سوگیری اخلاق در پژوهش می‌تواند مبدأ شکل‌گیری رفتارهای غیراخلاقی عمده تری گردد؛ بنابراین بهتر است با شناخت سایر عوامل، در جهت بهبود رعایت اخلاق پژوهش در دانشگاه ها مبادرت شود.

کلمات کلیدی

, اخلاق پژوهش, عوامل فردی, عوامل محیطی - سازمانی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1074768,
author = {پورحاجی, رویا and مهرام, بهروز and کارشکی, حسین and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {تبیین عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق پژوهش دانشجویان و مقایسه سهم آن‌ها در زیرگروه‌های مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2020},
volume = {9},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6344},
pages = {24--43},
numpages = {19},
keywords = {اخلاق پژوهش، عوامل فردی، عوامل محیطی - سازمانی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تبیین عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق پژوهش دانشجویان و مقایسه سهم آن‌ها در زیرگروه‌های مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
%A پورحاجی, رویا
%A مهرام, بهروز
%A کارشکی, حسین
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2020

[Download]