پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار, دوره (8), شماره (17), سال (2018-1) , صفحات (27-39)

عنوان : ( بررسی تأثیر ساختار نظام راهبری شرکتی بر اعتبار تجاری )

نویسندگان: مهدی صالحی , مصطفی قناد , افشین به سودی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نظام راهبری شرکت‌ها، مجموعه‌ای از فرآیندها و ساختارهایی است که با استفاده از سازوکارهای درون‌سازمانی درپی کسب اطمینان از رعایت حقوق ذی‌نفعان، پاسخگویی، شفافیت و عدالت در واحدهای تجاری است. در این پژوهش سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا نظام راهبری شرکتی در ایران با میزان اعتبار تجاری شرکت‌ها رابطۀ معناداری دارد یا خیر. در این مقاله، ازمتغیرهای اندازۀ هیئت‌مدیره، استقلال هیئت‌مدیره و دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل به‌عنوان سازوکارهای نظام راهبری شرکتی استفاده و تأثیر آنها بر اعتبار تجاری سنجش شده است. بدین منظور، 99 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی1387 تا 1394 به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. پس از بررسی‌های لازم، نتایج پژوهش نشان داد که سازوکارهای حاکمیت شرکتی، ارتباط مؤثری بر اعتبار تجاری ندارند.

کلمات کلیدی

اعتبار تجاری؛ اندازۀ هیئت‌مدیره؛ استقلال هیئت‌مدیره؛ دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1074859,
author = {صالحی, مهدی and قناد, مصطفی and به سودی, افشین},
title = {بررسی تأثیر ساختار نظام راهبری شرکتی بر اعتبار تجاری},
journal = {پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار},
year = {2018},
volume = {8},
number = {17},
month = {January},
issn = {2008-8396},
pages = {27--39},
numpages = {12},
keywords = {اعتبار تجاری؛ اندازۀ هیئت‌مدیره؛ استقلال هیئت‌مدیره؛ دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر ساختار نظام راهبری شرکتی بر اعتبار تجاری
%A صالحی, مهدی
%A قناد, مصطفی
%A به سودی, افشین
%J پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
%@ 2008-8396
%D 2018

[Download]