روانشناسی, دوره (24), شماره (2), سال (2020-7) , صفحات (167-183)

عنوان : ( نقش تعدیل کنندگی همدلی در رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان )

نویسندگان: زینب رضایی , الهه حجازی , حسین کارشکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین نقش تعدیل گری همدلی در رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی دانش آموزان است. برای این منظور ۳۳۶ نفر از دانش آموزان پایه هشتم شهر مشهد به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: فهرست ۱۵ سوالی رفتار اخلاقی سوانسون و هیل (۱۹۹۳)، داستان های اخلاقی رست و همکاران (۱۹۷۳) برای سنجش قضاوت اخلاقی و همچنین پرسشنامه همدلی مارک دیویس (۱۹۹۴). آزمون های مختلف استنباطی همچون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی جهت بررسی یافته ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی رابطه معنادار، مستقیم اما ضعیفی وجود دارد. همچنین همدلی با رفتار اخلاقی رابطه مثبت و معناداری دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد همدلی بر رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی اثر تعدیل کنندگی دارد. همچنین تفاوت جنس دردو مورد خرده مقیاس های نگرانی همدلانه و دیدگاه گیری مشاهده شد. با توجه به نتایج می توان گفت نه تنها رفتار اخلاقی دانش آموزان به گونه مستقیم از راه قضاوت اخلاقی قابل پیش بینی است بلکه این رابطه از راه همدلی نیز تعدیل می شود.

کلمات کلیدی

, رفتار اخلاقی , قضاوت اخلاقی , تحول اخلاقی , همدلی , تعدیل کننده
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080330,
author = {رضایی, زینب and الهه حجازی and کارشکی, حسین},
title = {نقش تعدیل کنندگی همدلی در رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان},
journal = {روانشناسی},
year = {2020},
volume = {24},
number = {2},
month = {July},
issn = {1880-8436},
pages = {167--183},
numpages = {16},
keywords = {رفتار اخلاقی ، قضاوت اخلاقی ، تحول اخلاقی ، همدلی ، تعدیل کننده},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقش تعدیل کنندگی همدلی در رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان
%A رضایی, زینب
%A الهه حجازی
%A کارشکی, حسین
%J روانشناسی
%@ 1880-8436
%D 2020

[Download]