کنفرانس بین المللی منابع آب با رویکرد منطقه ای , 2009-08-16

عنوان : ( استفاده از مدلهای اتفاقی درشبیه‌سازی جریان رودخانه و پیش‌بینی دبی متوسط سالانه رودخانه توسط تحلیل سری‌های زمانی )

نویسندگان: رضا جاویدی صباغیان , محمدباقر شریفی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سری زمانی 50 ساله مربوط به دبی متوسط سالانه یک نمونه رودخانه فرضی در این مقاله بررسی شده است، تا بتوان با استفاده از تحلیل هیدرولوژیکی این نمونه در مقیاس فرضی و عددی، به تحلیلی عینی در مقیاس واقعی و کاربردی دست یافت. اولین گام در تجزیه و تحلیل سری زمانی، رسم داده‌ها و به‌دست آوردن آماره‌های نمونه است. گام بعد‌، بررسی وجود مؤلفه های روند (Trend) و دوره‌ای (Periodic) و حذف آنها از سری زمانی و برازش مدل ایستا بر سری زمانی است . مرحله بعد، بررسی نرمال بودن داده‌ها با استفاده از روش ضریب چولگی و نرمال سازی آنها با Lnگیری از داده‌ها می‌باشد. میانگین داده‌ها از داده‌ها کسر شده تا سری زمانی با میانگین صفر به دست آید. ACF و PACF نمونه برای داده‌ها به ازای ، رسم گردیده، پس از مقایسه با مقادیر ACF و PACF مدلهای AR و MA و ARMA و ARIMA، مرتبه مدل شناسایی و مدل انتخاب شده است . پس از انجام کلیه مراحل تجزیه و تحلیل سری زمانی و ایجاد مؤلفه‌های noise و الگوگیری از مدل انتخابی و انجام آزمونهای KS نهایتاً یک نمونه 50 ساله پیش بینی و تولید گردیده است . بدین ترتیب عمل Forecast و Generation انجام می‌شود و با توجه به داده‌های 50 سال قبل، داده‌های مربوط به 50 سال آتی ایجاد می‌گردند که این روش نیز نظیر روشهای شبکه عصبی مصنوعی، برای پیش‌بینی، مناسب می‌باشد و دقت آن وابسته به نوع مدل استفاده شده و کاربرد مدل مربوطه و پارامترهای مدل دارد . فرآیندکار نیز با استفاده از نرم افزار MINITAB انجام شده است .

کلمات کلیدی

, : سری زمانی (Time Series ) , تولید (Generation ) , پیش بینی (Forecast ) , مدلهای ARIMA , ACF و PACF
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1014238,
author = {جاویدی صباغیان, رضا and شریفی, محمدباقر},
title = {استفاده از مدلهای اتفاقی درشبیه‌سازی جریان رودخانه و پیش‌بینی دبی متوسط سالانه رودخانه توسط تحلیل سری‌های زمانی},
booktitle = {کنفرانس بین المللی منابع آب با رویکرد منطقه ای},
year = {2009},
location = {ايران},
keywords = {: سری زمانی (Time Series ) ، تولید (Generation ) ، پیش بینی (Forecast ) ، مدلهای ARIMA ، ACF و PACF},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T استفاده از مدلهای اتفاقی درشبیه‌سازی جریان رودخانه و پیش‌بینی دبی متوسط سالانه رودخانه توسط تحلیل سری‌های زمانی
%A جاویدی صباغیان, رضا
%A شریفی, محمدباقر
%J کنفرانس بین المللی منابع آب با رویکرد منطقه ای
%D 2009

[Download]