پژوهش و توسعه فناوری-دانش و فناوری, دوره (1), شماره (2), سال (2010-6) , صفحات (29-59)

عنوان : ( شناسایی و ارزیابی شاخص های تاثیرگذار بر کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین (مورد مطالعه : صنایع کاشی استان یزد) )

نویسندگان: محمد مهرآیین , جلال دهقانی سانیج ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه ایجاد تغییر در وضع مدیریت زنجیره تامین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تحولات حاصل از فناوری در شرایط بازار، تغییر شیوه های کسب وکار، انتظارات ذی نفعان موجود در زنجیره تامین ونهایتاً تقاضا برای ارزش افزوده بیشتر از طرف مصرف کننده نهایی، از جمله دلائل این ضرورت هستند. یکپارچگی فعالیت های زنجیره تامین با فناوری هایی که برای انجام این فعالیت ها از آنها استفاده می شود، از الزامات رقابتی در اغلب صنایع است. در این راستا سازمان ها، نیازمند اتخاذ خط مشی های مقتضی برای بسترسازی و اجرای فناوری های زنجیره تامین وتجارت الکترونیک هستند. از سوی دیگر، صنعت کاشی ایران به رغم گزارش های نگران کننده ای که پیش تر نشان از تولید بی برنامه داشت، در حال حاضر در وضعیت روبه رشدی قرار گرفته است. جدا از وفور منابع معدنی مورد نیاز و انرژی ارزان که سرمایه گذاری در این صنعت را کاملاً اقتصادی ساخته، سیاست های تعرفه ای دولت در زمینه واردات کاشی، فرصت های جدیدی را برای این صنعت خلق کرده به طوری که در سال های اخیر، ایران در زمره یکی از کشورهای مهم در تولید این محصول قرار گرفته است. اما با توجه به حاشیه سود بالای صنعت مذکور، کشورهای بسیاری به فعالیت در این حوزه پرداخته اند و با افزایش کیفی محصولات خود، زمینه انزوای روزافزون محصولات کاشی ایران را فراهم خواهند نمود. مطالعه حاضر، در پی آن است که با شناسایی و ارزیابی شاخص های فناوری اطلاعات در زنجیره تامین صنایع کاشی استان یزد و در نهایت رتبه بندی این شاخص ها بر اساس دیدگاه مدیران و با بهره گیری از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)، گامی در راستای دست یابی به جایگاه واقعی کشور در عرصه رقابت جهانی بردارد.

کلمات کلیدی

, فناوری اطلاعات, مدیریت زنجیره تامین, منطق فازی, تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره(MCDM)
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1021108,
author = {مهرآیین, محمد and دهقانی سانیج, جلال},
title = {شناسایی و ارزیابی شاخص های تاثیرگذار بر کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین (مورد مطالعه : صنایع کاشی استان یزد)},
journal = {پژوهش و توسعه فناوری-دانش و فناوری},
year = {2010},
volume = {1},
number = {2},
month = {June},
issn = {2252-0570},
pages = {29--59},
numpages = {30},
keywords = {فناوری اطلاعات، مدیریت زنجیره تامین، منطق فازی، تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره(MCDM)},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی و ارزیابی شاخص های تاثیرگذار بر کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین (مورد مطالعه : صنایع کاشی استان یزد)
%A مهرآیین, محمد
%A دهقانی سانیج, جلال
%J پژوهش و توسعه فناوری-دانش و فناوری
%@ 2252-0570
%D 2010

[Download]