عنوان : ( جایگاه و نقش شهرداری در بازاریابی و توسعه محصولات گردشگری )
نویسندگان: محمد قاسمی خوزانی ,چکیده
چکیده: محیط شهری به منزله فضای زندگی روزمره شهروندان ، هر روزه به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در طول مسیر ادراک می گردد. از این رو محیط شهری می بایستی توانایی فراهم آوردن و تامین خدمات رفاهی به کلیه اقشار جامعه و گردشگران را دارا باشد. در این راستا امروزه توجه خاصی به نقش نهادهای مدیریتی و برنامه ریزی شهری (دولتی و خصوصی)در زمینه ارتقاء گردشگری در کشورهای مختلف معطوف گردیده است . بنابراین از طریق ساماندهی محیط شهری ، کلیه افراد جامعه امکان دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه های متعدد زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان می باشد خواهند داشت.از این رو اگر بتوان سفرهای هدفمندی را برای شهروندان طراحی کرد که هم آنها را با فرهنگ شهری آشنا کرده و هم سفر را نهادینه کند، این حرکت پیوسته میتواند به نهادینه کردن توریسم و زیرساختهای آن که در زمره بهبود توسعه شهری است بینجامد. پس از مدتی امید می رودکه به توسعه سفرها از درون شهرها به درون کشور رهنمون شده وحتی می توان امید داشت با بازایابی بهینه درصدد عرضه داشتن این محصولات در سطوح منطقه ای،ملی وفراملی برآید. هدف اصلی از نگارش این مقاله تبیین و تحلیل جایگاه و نقش شهرداری در ارتقاء بازاریابی گردشگری می باشد . در این پژوهش با استفاده از روش های تحلیلی و جمع آوری داده ها و اطلاعات از طریق مطالعات و پیمایش میدانی پرسشنامه از گروههای هدف (شهرداری و اقشار جامعه)اوضاع و شرایط خدمات رسانی در گسترش گردشگری بررسی گردیده، سپس با توجه به نتایج به دست آمده شهرداری به عنوان یک نهاد مدنی ، محلی ، عمومی وغیر انتفاعی که مابین عرصه اجتماعی و دولتی فعالیت می نماید و با توجه به نقاط قوت و فرصت در راستای مدیریت بهینه همواره در صدد ارتقاء خدمات رسانی به نیاز های عمومی و منافع اجتماعی بر می آید. در این ارتباط شهر طرقبه با توجه به این که مهمترین قابلیت را به منظور سازماندهی و مدیریت گردشگری درشهرهای پیرامون کلانشهر مشهد را دارا می باشد، عنصر شناختهشده ای درجاذبههای گردشگری در شهرهای مذکور، در مقیاسهای محلی، منطقهای و ملی می باشد. ولی با وجود نقش و عملکرد محوری در نظام گردشگری منطقه و نیز کلانشهر مشهد، در حال حاضر فاقد برنامه و سازماندهی مناسب در جهت معرفی گردشگاهها، و تبلیغ و ترویج الگوهای نوین گردشگری می باشد.عدم حضور سازمان ایرانگردی و جهانگردی و میراث فرهنگی عملاً به ناشناخته ماندن جاذبهها و آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی منجر است.
کلمات کلیدی
, شهرداری, گردشگری, بازاریابی, منطقه ای, ملی وفراملی, سازماندهی و مدیریت@inproceedings{paperid:1022885,
author = {قاسمی خوزانی, محمد},
title = {جایگاه و نقش شهرداری در بازاریابی و توسعه محصولات گردشگری},
booktitle = {همایش مدیریت شهری و توسعه گردشگری},
year = {2011},
location = {طرقبه, ايران},
keywords = {شهرداری، گردشگری، بازاریابی، منطقه ای، ملی وفراملی، سازماندهی و مدیریت},
}
%0 Conference Proceedings
%T جایگاه و نقش شهرداری در بازاریابی و توسعه محصولات گردشگری
%A قاسمی خوزانی, محمد
%J همایش مدیریت شهری و توسعه گردشگری
%D 2011