عنوان : ( تحلیل نمادینگی آتش در اساطیر برمبنای نظریّة همترازی و رویکرد نقد اسطوره ای (با تمرکز بر اساطیر ایران و شاهنامة فردوسی) )
نویسندگان: مهدخت پورخالقی چترودی , فرزاد قائمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
نقد اسطوره ای، یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر است که بر شالودة یافته های علوم روان شناسی، انسان شناسی و تاریخ تمدّن به وجود آمده، به ویژه بیشترین تأثیرات را از نظریّات یونگ دربارة -ناخودآگاه جمعی- و -کهن الگو-ها پذیرفته است که از روان شناسی او با روان کاوی تحلیلی و از روش تحلیل او از اساطیر، با عنوان «اسطوره شناسی تحلیلی» یاد می کنند. در این جستار، با این رویکرد، به بررسی نمادینگی عنصر آتش پرداخته شده است. فرض ضدیّت جوهری و وحدت نهایی میان عناصر متضاد، نتیجه فرافکنی محتویّات ناخودآگاه در موضوعات بیرونی، در جهت غلبه بر طبیعت است و در این میان، آخشیج آتش صاحب نقشهایی شده است که در اساطیر و ادب جهان و از جمله شاهنامة فردوسی نمود دارد و آنها را می توان در دو بخش تقسیم بندی کرد: در این اساطیر، عنصر آتش- به عنوان آخشیج فرازین و واسطة میان آسمان و زمین- از یک سو، نمادی از ظهور و تجلّی ملکوت معنا در عالم مادّی و مظهری از طبیعت روحانی است و در سویة متقابل خود، مظهری از قهر و خشم و شکوه عالم لاهوت (آتش دوزخ) و مرحلهای هراسناک از سوختن و گداختن است که گذر از آن (آزمون آتش)، مرحلهای از تشرّف و عروج به مقامی بالاتر را درخود نمادینه کرده است.
کلمات کلیدی
, نقد اسطورهای, کهن الگو, ناخودآگاه جمعی, یونگ, شاهنامه, آتش.@article{paperid:1023006,
author = {پورخالقی چترودی, مهدخت and قائمی, فرزاد},
title = {تحلیل نمادینگی آتش در اساطیر برمبنای نظریّة همترازی و رویکرد نقد اسطوره ای (با تمرکز بر اساطیر ایران و شاهنامة فردوسی)},
journal = {جستارهای نوین ادبی},
year = {2010},
volume = {2},
number = {127},
month = {November},
issn = {2008-7187},
pages = {95--118},
numpages = {23},
keywords = {نقد اسطورهای، کهن الگو، ناخودآگاه جمعی، یونگ، شاهنامه، آتش.},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل نمادینگی آتش در اساطیر برمبنای نظریّة همترازی و رویکرد نقد اسطوره ای (با تمرکز بر اساطیر ایران و شاهنامة فردوسی)
%A پورخالقی چترودی, مهدخت
%A قائمی, فرزاد
%J جستارهای نوین ادبی
%@ 2008-7187
%D 2010