بررسی های بازرگانی, دوره (1), شماره (40), سال (2010-5) , صفحات (40-52)
عنوان : ( بررسی ساختار بازار و تحلیل بازارهای هدف زردآلوی ایران )
نویسندگان: مهدی پیری , رسول محمد رضایی , علی رضا کرباسی ,فایل:
Full Text

چکیده
زردآلو یکی از محصولات باغی است که ایران با مقدار تولید 280000 تن در سال 2007 ، بعد از کشور ترکیه مقام دوم را از این نظر در جهان به خود اختصاص داده اس ت . در این مطالعه ابتدا ساختار بازار زردآلو و برگه زردآلو بررسی شده و در ادامه وضعیت بازارهای هدف این محصولات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرقته است. نتایج به دست آمده بیانگر ساختار بازار انحصار چندجانبه(بسته) متمایل به بازار با بنگاه مسلط می باشد، که این موضوع به نوبه خود به زیان ایران در سال های اخیر بوده اس ت . در رابطه با بازارهای هدف نیز، بررس ی ها نشان داد که در سال های اخیر تنوع مقاصد صادراتی این دو محصول کاهش یافته و صادرات به بازارهای عمده این دو محصول با نوسانات نسبتاً شدیدی همراه بوده است که عواملی همچون قیمت صادراتی محصول و نرخ ارز عوامل تأثیر گذار در این نوسانات بوده اند .