Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (20), شماره (3), سال (2012-12) , صفحات (565-582)

عنوان : ( مطالعات کانی شناختی و دماسنجی سیالات درگیر منطقه اکتشافی آنتیموان سیرزار، شمال غربی تربت جام، استان خراسان رضوی )

نویسندگان: آزاده ملکزاده شفارودی , محمدحسن کریم پور ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده منطقه اکتشافی آنتیموان سیرزار در شمال غربی تربت جام در استان خراسان رضوی واقع شده است. کانی سازی به صورت رگه ای و جانشینی در سنگ میزبان کربناته (پرمین) تشکیل شده است. کانی سازی اولیه در دو مرحله رخ داده است: 1) گالن ± پیریت ± کالکوپیریت ± اسفالریت ± سولفوسالت± سولفید مس-آنتیموان همراه با باطله کوارتز و باریت و 2) استیبنیت ± پیریت ± اسفالریت ± فولوپیت همراه با باطله های کوارتز، باریت، دولومیت و کلسیت. کانیهای ثانویه زون اکسیدان نیز شامل والنتینیت، بیندهمیت، مالاکیت، آزوریت، کوولیت، آنگلزیت، سروزیت، گوتیت، هماتیت و اکسیدهای آنتیموان است. مهمترین دگرسانیهای سنگ میزبان شامل سیلیسی شدن، باریتی شدن و دولومیتی شدن می باشد. تجزیه گالن با استفاده از SEM نشان داد که در ساختار گالن مقدار بالای نقره، آرسنیک و آنتیموان حضور داشته و فقیر از بیسموت است. این نشاندهنده تشکیل این کانی در حرارت پایین است. سولفوسالت های به صورت ادخال در گالن نیز دارای آنتیموان بیشتر نسبت به بیسموت هستند که این موضوع را تایید می کند. استیبنیت نیز دارای مقادیر فرعی از نقره است. مطالعات دماسنجی بر روی کانیهای کوارتز، باریت و کلسیت نشان می دهد که کانی سازی مرحله اول در دمایی بین 318 تا 371 درجه سانتیگراد به وجود آمده است، در حالیکه کانی سازی مرحله دوم همراه با کوارتز، باریت و دولومیت در دمایی بین 188 تا 275 درجه سانتیگراد و همراه با کلسیت در دمایی بین 132 تا 197 درجه سانتیگراد تشکیل شده است. منطقه کانی سازی سیرزار از نظر سنگ میزبان، نحوه تشکیل و پاراژنز کانیایی شبیه به معدن Xikuangshan چین است. منطقه اکتشافی سیرزار بواسطه ترکیب کانی شناسی و مطالعات دماسنجی، یک کانسار اپی ترمال دما پایین است.

کلمات کلیدی

, واژه های کلیدی: استیبنیت, توالی پاراژنز, سیالات درگیر, دماسنجی, تربت جام
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1025771,
author = {ملکزاده شفارودی, آزاده and کریم پور, محمدحسن},
title = {مطالعات کانی شناختی و دماسنجی سیالات درگیر منطقه اکتشافی آنتیموان سیرزار، شمال غربی تربت جام، استان خراسان رضوی},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2012},
volume = {20},
number = {3},
month = {December},
issn = {1561-6290},
pages = {565--582},
numpages = {17},
keywords = {واژه های کلیدی: استیبنیت، توالی پاراژنز، سیالات درگیر، دماسنجی، تربت جام},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعات کانی شناختی و دماسنجی سیالات درگیر منطقه اکتشافی آنتیموان سیرزار، شمال غربی تربت جام، استان خراسان رضوی
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A کریم پور, محمدحسن
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2012

[Download]