Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (21), شماره (3), سال (2013-10) , صفحات (519-536)

عنوان : ( زمین شناسی، آلتراسیون، کانی سازی، ژئوشیمی و تفسیر داده های ژئوفیزیکی IP/RS منطقه اکتشافی بوته گز، استان خراسان رضوی )

نویسندگان: امیرحسین گندمکار , آزاده ملکزاده شفارودی , محمدرضا حیدریان شهری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

منطقه اکتشافی بوته گز در استان خراسان رضوی و در 34 کیلومتری شمال تربت جام قرار دارد. زمین شناسی این منطقه شامل توده های دیوریتی، گرانودیوریتی و سینوگرانیتی است که در سنگ های دگرگونی نفوذ کرده اند. پذیرفتاری مغناطیسی توده-های منطقه کمتر ازSI 5-10×5 بوده و از نوع سری ایلمنیت (احیایی) می باشند. این توده ها متاآلومینوس تا پرآلومینوس بوده و از کالک آلکالن با پتاسیم متوسط تا سری شوشونیتی متغیر هستند. 4 نوع دگرسانی در منطقه شناسایی شد که عبارتند از: پروپلیتیک، سرسیتیک، سیلیسی و کربناتی- سیلیسی. کانی سازی به شکل رگه ای با امتداد شمال غربی-جنوب-شرقی و شیب N60E است که در مرز بین توده هورنبلند بیوتیت گرانودیوریت با متاکوارتزآرنایت و نیز داخل همین واحد دگرگونی دیده می شود و شامل گالن، اسفالریت، کوارتز، کلسیت و جزئی کالکوپیریت، پیریت است. ناهنجاری هایی از سرب ( تا %9)، روی (تا %5/2)، مس (تا ppm7039)، نقره (تا ppm226)، آنتیموان (تا ppm334) و آرسنیک (تا ppm533) در اکتشافات ژئوشیمیایی به روش خرده سنگی مشاهده می شودکه مربوط به زون کانی سازی رگه ای می باشد. مطالعات IP/RS در 9 پروفیل به روش دوقطبی-دوقطبی عمود بر امتداد کانی سازی نشان دهنده دو زون نا هنجاری اصلی می باشد. زون ناهنجاری اول بصورت یک آنومالی با روند شمال غربی- جنوب شرقی در محل کانی سازی رگه ای و منطبق با تونل قدیمی و کارهای شدادی است. مطالعات کانی سازی و ژئوشیمی گسترش کانی سازی سولفیدی را در این بخش نشان می دهد. زون ناهنجاری دوم بصورت یک محدوده نسبتا کوچک در شمال شرقی منطقه دیده می شود. گسترش کانی سازی به سمت شمال و شمال شرقی منطقه بوده و به سمت جنوب شرقی قطع می شود که مربوط به گسل موجود در آن ناحیه می باشد. ترکیب کانی-شناسی، شکل کانی سازی، انواع آلتراسیون و گسترش آنها، ناهنجاری های ژئوشیمیایی سرب و روی ± مس و بالا بودن مقدار آنتیموان نسبت به بیسموت همراه با گالن نشان می دهد که کانی سازی اپی ترمال دمای پائین است.

کلمات کلیدی

, کانی سازی رگه ای, سرب و روی, بوته گز, داده های IP/RS
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1028673,
author = {گندمکار, امیرحسین and ملکزاده شفارودی, آزاده and حیدریان شهری, محمدرضا},
title = {زمین شناسی، آلتراسیون، کانی سازی، ژئوشیمی و تفسیر داده های ژئوفیزیکی IP/RS منطقه اکتشافی بوته گز، استان خراسان رضوی},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2013},
volume = {21},
number = {3},
month = {October},
issn = {1561-6290},
pages = {519--536},
numpages = {17},
keywords = {کانی سازی رگه ای، سرب و روی، بوته گز، داده های IP/RS},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T زمین شناسی، آلتراسیون، کانی سازی، ژئوشیمی و تفسیر داده های ژئوفیزیکی IP/RS منطقه اکتشافی بوته گز، استان خراسان رضوی
%A گندمکار, امیرحسین
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A حیدریان شهری, محمدرضا
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2013

[Download]