پژوهش های حفاظت آب و خاک, دوره (18), شماره (4), سال (2012-2) , صفحات (233-240)

عنوان : ( تجزیه و تحلیل مکانی و فرم نبکاها به منظور بررسی فرسایش بادی و حفاظت خاک (مطالعه موردی: میانکاله در جنوب شرقی خزر ) )

نویسندگان: آرش امینی , سیدرضا موسوی حرمی , حمید علیزاده کتک لاهیجانی , اسداله محبوبی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

برای مطالعه و ارزیابی نوع و میزان فرسایش بادی در هر منطقه علاوه بر فرمول های تجربی و اندازه گیری های صحرایی، بررسی نبکاها از روش های علمی، مناسب و نسبتاً کم هزینه به شمار می آید. با توجه به گسترش و پراکندگی قابل توجه نبکاها در سیستم سدی ساحلی میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر برای اندازه گیری و رصد عملکرد نبکاها، تعداد 31 عدد نبکا در چهار ناحیه جغرافیایی از شرق به غرب بررسی شد. برای هر نبکا پارامترهای مورفومتری مورد نیاز مانند طول محورهای بلند و کوتاه و نیز ارتفاع نبکاها مورد اندازه گیری قرار گرفت. همچنین تمرکز نبکاها در واحد سطح ( 100 مترمربع)، درصد استقرار و پایداری نبکاها و پوشش گیاهی غالب منطقه مورد بررسی گردید. نتایج حاصل نشان می دهد به دلیل اینکه نبکاهای موجود در ناحیه 3 از نظر ارتفاعی در مقایسه با سایر مناطق مرتفع تربوده و پایداری و استقرار نبکاهای این منطقه کمتر از 50 درصد می باشد. سپس می توان نتیجه گرفت میزان فرسایش بادی در این ناحیه در مقایسه با سایر مناطق بیشتر بوده و به عنوان یک منطقه حساس به فرسایش بادی برای طرح های اجرایی در اولویت می باشد. از سوی دیگر پارامترهای بافتی در رسوبات ماسه ای نبکاها از قبیل میانگین، جورشدگی، کج شدگی و کشیدگی رسوبات مشخص شد. نتایج حاصل نشان می دهد پارامترهای بافتی در نواحی چهارگانه اختلاف قابل توجهی با یکدیگر نداشته و از نظر بافتی رسوبات تشکیل دهنده نبکاها در محدوده میانگین اندازه ماسه متوسط تا ریز، جورشدگی بسیارخوب، کج شدگی مثبت و گروه رسوبات کشیده از نظر کشیدگی طبقه بندی می شوند. فرم و گسترش مکانی نبکاها الگوی فرسایش بادی در منطقه و راهکارهای مناسب برای حفاظت خاک را نشان می دهد.

کلمات کلیدی

, نبکا, میانکاله, رسوب شناسی, فرسایش بادی, حفاظت خاک
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1028795,
author = {امینی, آرش and موسوی حرمی, سیدرضا and حمید علیزاده کتک لاهیجانی and محبوبی, اسداله},
title = {تجزیه و تحلیل مکانی و فرم نبکاها به منظور بررسی فرسایش بادی و حفاظت خاک (مطالعه موردی: میانکاله در جنوب شرقی خزر )},
journal = {پژوهش های حفاظت آب و خاک},
year = {2012},
volume = {18},
number = {4},
month = {February},
issn = {2322-2069},
pages = {233--240},
numpages = {7},
keywords = {نبکا، میانکاله، رسوب شناسی، فرسایش بادی، حفاظت خاک},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تجزیه و تحلیل مکانی و فرم نبکاها به منظور بررسی فرسایش بادی و حفاظت خاک (مطالعه موردی: میانکاله در جنوب شرقی خزر )
%A امینی, آرش
%A موسوی حرمی, سیدرضا
%A حمید علیزاده کتک لاهیجانی
%A محبوبی, اسداله
%J پژوهش های حفاظت آب و خاک
%@ 2322-2069
%D 2012

[Download]