ورزش و علوم زیست حرکتی, دوره (2), شماره (4), سال (2011-2) , صفحات (37-46)

عنوان : ( مقایسه تاثیر سه روش برگشت به حالت اولیه (شنای ملایم، نشستن و ماساژ) بر ضربان قلب و لاکتات خون شناگران بزرگسال )

نویسندگان: محمدرضا رمضانپور , امیر رشیدلمیر , محسن حصاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر برگشت به حالت اولیه فعال (شنای ملایم) و غیرفعال (نشستن و ماساژ) بر سطح لاکتات خون و ضربان قلب شناگران بزرگسال بود. نمونه آماری: 14 شناگر با میانگین سن 4.12±24.5 سال که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. روش شناسی: آزمودنی ها پس از شنای 100 متر کرال سینه، در سه روز مختلف با فاصله زمانی 48 ساعت، بعد از انجام هر آزمون یک برنامه برگشت به حالت اولیه 12 دقیقه ای ویژه را انجام می دادند (برگشت به حالت اولیه فعال: شنای ملایم و دو روش غیرفعال: نشستن و ماساژ). سطح لاکتات خون و ضربان قلب قبل و بعد از فعالیت و دقیقه 12 برگشت به حالت اولیه اندازه گیری می شد. برای تحلیل داده های آماری از آزمون رتبه ای ویلکاکسون و فریدمن با سطح معنی داری P<0.05 استفاده شد. یافته ها: برگشت به حالت اولیه غیرفعال (نشستن) بر سطح لاکتات خون آزمودنی ها اثر معنا دار ندارد (0.064=P). برگشت به حالت اولیه غیرفعال (نشستن و ماساژ) و فعال (شنای ملایم) بر تعداد ضربان قلب آزمودنی ها اثر معنا دار دارد (0.001=P=0.001 ،P و 0.002=P). برگشت به حالت اولیه غیرفعال (ماساژ) و فعال (شنای ملایم) بر سطح لاکتات خون آزمودنی ها اثر معنا دار دارد (0.001=P و 0.001=P). بین روش های مختلف برگشت به حالت اولیه بر سطح لاکتات خون و تعداد ضربان قلب آزمودنی ها تفاوت معنادار وجود دارد (0.03=P=0.018 ،P). نتیجه گیری کلی: با توجه به تاثیر معنادار و بیشتر شنای ملایم بر کاهش سطح لاکتات خون و همچنین تاثیر معنادار و مفیدتر ماساژ بر کاهش تعداد ضربان قلب، به مربیان و ورزشکاران توصیه می شود برای برگشت بحال اولیه سریعتر از این روش ها استفاده کنند.

کلمات کلیدی

, لاکتات, برگشت به حالت اولیه, ضربان قلب, شنای ملایم, ماساژ
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1030665,
author = {محمدرضا رمضانپور and رشیدلمیر, امیر and محسن حصاری},
title = {مقایسه تاثیر سه روش برگشت به حالت اولیه (شنای ملایم، نشستن و ماساژ) بر ضربان قلب و لاکتات خون شناگران بزرگسال},
journal = {ورزش و علوم زیست حرکتی},
year = {2011},
volume = {2},
number = {4},
month = {February},
issn = {2228-723x},
pages = {37--46},
numpages = {9},
keywords = {لاکتات، برگشت به حالت اولیه، ضربان قلب، شنای ملایم، ماساژ},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسه تاثیر سه روش برگشت به حالت اولیه (شنای ملایم، نشستن و ماساژ) بر ضربان قلب و لاکتات خون شناگران بزرگسال
%A محمدرضا رمضانپور
%A رشیدلمیر, امیر
%A محسن حصاری
%J ورزش و علوم زیست حرکتی
%@ 2228-723x
%D 2011

[Download]