Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (21), شماره (4), سال (2014-3) , صفحات (743-756)

عنوان : ( سازوکار تشکیل سیلیس و دولومیت در سنگ های کربناتی ژوراسیک فوقانی (آکسفوردین – کیمریجین- تیتونین؟) در غرب بجنورد و جاجرم )

نویسندگان: سیدعلی آقائی , اسداله محبوبی , سیدرضا موسوی حرمی , مهدی نجفی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

توالی های کربناتی ژوراسیک فوقانی در کوه های بینالود، غرب بجنورد و شمال شرقی و جنوب غربی جاجرم رخنمون کامل داشته و ضخامت آنها به 500 متر می رسد. گرهک های سیلیسی به اشکال مختلف کروی، بیضوی، کشیده، دیسکی و بی شکل در این توالی ها وجود دارند. سیلیسی شدن در این نهشته-ها بیشتر به صورت جانشینی بوده که حضور باقیمانده های کربناتی در درون گرهک ها و قسمت های سیلیسی شده مؤید این جانشینی است. سیلیس بیشتر به اشکال دانه ای، دروزی و شعاعی و بیشتر به صورت ریزبلور است. این نوع سیلیس بیشتر در رخساره های عمیق دارای رادیولر و سوزن اسفنج تشکیل شده است که نشان دهنده خاستگاه آلی سیلیس است. دولومیت در این کربنات ها بصورت اولیه و ثانویه و به اشکال مختلف قابل مشاهده است. این دولومیت ها شامل چهار نوع اولیه ریز بلور (D1) فاقد هرگونه دانه، دولومیت های ثانویه جانشینی ریز تا میانگین بلور (RD1 و RD2)، و سیمان دولومیتی (CD) است. با توجه به شواهد موجود دولومیت های مورد بررسی به صورت همزمان با رسوبگذاری و کمی پس از آن تا مراحل تدفین کم عمق تشکیل شده اند. مقادیر پایین استرانسیم و سدیم در دولومیت ها و گرهک های چرتی نسبت به گل آهکی میزبان نشانه ی تأثیر فرایندهای دیاژنتیکی تدفینی بر این نهشته هاست. همچنین مقادیر پایین تر منگنز و آهن گرهک های چرتی و دولومیت ها نسبت به سنگ آهک های مورد بررسی تشکیل شده در محیط های کم اکسیژن می تواند حاصل تمرکز پایین آن در محلول های دولومیتی و سیلیسی کننده و نیز شرایط نیمه اکسیدی هنگام تشکیل آنها باشد. مقادیر ایزوتوپ اکسیژن سنگ آهک ها (با میانگین 1/3- ‰ VPDB)، دولومیت ها (با میانگین 91/3- ‰ VPDB) و گرهک های سیلیسی (با میانگین 82/14- ‰ VPDB) نیز تأثیر فرایندهای دیاژنتیکی تدفینی بر این نهشته ها را نشان می-دهد. دمای تشکیل دولومیت های مورد بررسی با توجه به مقادیر ایزوتوپ اکسیژن با دمای 54 تا 68 درجه سانتگراد محاسبه شده است.

کلمات کلیدی

: سیلیسی شدن؛ دولومیتی شدن؛ گرهک؛ ژوراسیک فوقانی؛ غرب بجنورد؛ جاجرم.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1037782,
author = {آقائی, سیدعلی and محبوبی, اسداله and موسوی حرمی, سیدرضا and نجفی, مهدی},
title = {سازوکار تشکیل سیلیس و دولومیت در سنگ های کربناتی ژوراسیک فوقانی (آکسفوردین – کیمریجین- تیتونین؟) در غرب بجنورد و جاجرم},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2014},
volume = {21},
number = {4},
month = {March},
issn = {1561-6290},
pages = {743--756},
numpages = {13},
keywords = {: سیلیسی شدن؛ دولومیتی شدن؛ گرهک؛ ژوراسیک فوقانی؛ غرب بجنورد؛ جاجرم.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T سازوکار تشکیل سیلیس و دولومیت در سنگ های کربناتی ژوراسیک فوقانی (آکسفوردین – کیمریجین- تیتونین؟) در غرب بجنورد و جاجرم
%A آقائی, سیدعلی
%A محبوبی, اسداله
%A موسوی حرمی, سیدرضا
%A نجفی, مهدی
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2014

[Download]