عنوان : ( مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر )
نویسندگان: فرخ لطیف نژاد رودسری , فرزان سجودی , مهدخت پورخالقی چترودی ,چکیده
در این پژوهش، مراحل چهارگانۀ دریافت متن را با توجه به سه معیار متنیت بوگراند و درسلر، یعنی انسجام، پیوستگی و بینامتنیت، در مجموعة شعر زندگی خوابها، اثر سهراب سپهری، بیان کردهایم. هدف از پژوهش، یافتن روش تحلیلی نو در شعر معاصر است که از جزء به کل و از متن به شناخت می رسد؛ بنابراین ترکیبی از روشهای عینی و ذهنی است که شیوۀ درک و مراحل دریافت شعر معاصر را طی مراحلی در برابر خواننده قرار میدهد. ابتدا با تقطیع متن، واژه های مهم یا مراکز کنترل محتوا را پیدا می کنیم و سپس شعر را از طریق استنباط، به صورت مفاهیم پیوسته درمییابیم و طرح ذهنی شاعر را برای بیان روایت آن کشف می کنیم. در طرح، ایدۀ خاصی از طریق شعر انتقال یافته است که با مطالعات و تجربه های مشترک خواننده و شاعر ارتباط دارد. طرفین گفتمان یا محتوای ذهنی مشابهی دارند یا به بینامتنهای مشترکی دسترسی دارند. به این ترتیب، خواننده به هدف شاعر پی می برد و با دنبال کردن شعرهای دیگر می بیند که شاعر، طرح ذهنی خود را در شعرهای دیگر در موقعیت های جدید تکرار می کند. در پایان نتیجه میگیریم که سپهری با دو بینامتن سورئالیسم و عرفان و تکرار یک طرحوارۀ زنجیری، به طرح و توصیف کوتاه تجربیات متافیزیکی خویش پرداخته است.
کلمات کلیدی
, سپهری, بوگراند- درسلر, همایندی, طرحوارۀ زنجیری, سورئالیسم@article{paperid:1042528,
author = {لطیف نژاد رودسری, فرخ and فرزان سجودی and پورخالقی چترودی, مهدخت},
title = {مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2014},
volume = {5},
number = {3},
month = {November},
issn = {2322-3081},
pages = {165--192},
numpages = {27},
keywords = {سپهری، بوگراند- درسلر، همایندی، طرحوارۀ زنجیری، سورئالیسم},
}
%0 Journal Article
%T مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر
%A لطیف نژاد رودسری, فرخ
%A فرزان سجودی
%A پورخالقی چترودی, مهدخت
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2014