عنوان : ( ارزیابی عامل های موثر بر عرضه و تقاضای پسته در ایران(رهیافت خودتوضیح برداری) )
نویسندگان: حسین محمدی , مهسا بهرامی نسب ,چکیده
پسته یکی از محصولات عمده ی ارزآور صادراتی ایران است که توسط کشورهای محدودی در جهان عرضه شده و متقاضیان زیادی در بازار جهانی دارد. در این بررسی با استفاده از آمار سالهای 1980- 2010 میلادی و با رهیافت خود توضیح برداری (VAR)، تحلیل های واکنش به ضربه و تجزیه واریانس خطای پیش بینی، عوامل موثر بر عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از الگوی هم جمعی نشان دهنده ی آن است که هر یک از متغیرهای میانگین درآمد کشورهای واردکننده، نرخ واقعی ارز و تولید داخلی پسته، با عرضه و تقاضای صادرات پسته ایران در بلندمدت رابطه مثبت و معنادار خواهند داشت، درحالیکه تولید در دیگر کشورها و قیمت داخلی پسته در بلندمدت با عرضه و تقاضای صادراتی محصول، رابطه منفی و معنادار دارند. همچنین تجزیه واریانس خطای پیش بینی نشان دهنده آن است که بیشترین تاثیرگذاری بر نوسانات عرضه صادرات پسته در ایران از خود متغیر ناشی می شود و موثرترین عامل بر نوسانات تقاضای جهانی صادرات نیز، متغیر عرضه صادرات ایران بوده و پس از آن در بلندمدت قیمت صادراتی ایران نیز تاثیر گذار خواهد بود.
کلمات کلیدی
, الگوی خود توضیح برداری, پسته, تقاضا, صادرات, عرضه@article{paperid:1043257,
author = {محمدی, حسین and بهرامی نسب, مهسا},
title = {ارزیابی عامل های موثر بر عرضه و تقاضای پسته در ایران(رهیافت خودتوضیح برداری)},
journal = {اقتصاد کشاورزی},
year = {2014},
volume = {7},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-5524},
pages = {23--42},
numpages = {19},
keywords = {الگوی خود توضیح برداری، پسته، تقاضا، صادرات، عرضه},
}
%0 Journal Article
%T ارزیابی عامل های موثر بر عرضه و تقاضای پسته در ایران(رهیافت خودتوضیح برداری)
%A محمدی, حسین
%A بهرامی نسب, مهسا
%J اقتصاد کشاورزی
%@ 2008-5524
%D 2014