عنوان : ( عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته در ایران )
نویسندگان: حسین محمدی , فاطمه سخی ,چکیده
پسته یکی از مهمترین محصولات صادراتی در بخش کشاورزی ایران است که صادرات آن تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله نوسانات قیمت پسته قرار داشته است. این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته با تاکید بر نوسانات قیمت های نسبی پرداخته است. برای دستیابی به این هدف چندین مدل GARCH متقارن و نامتقارن برای بررسی اثر نوسانات قیمت بر عرضه صادرات پسته برآورد شده و معادله تابع عرضه صادرات با فرم لگاریتم خطی با استفاده از فرآیند خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) و مدل تصحیح خطا (ECM) جهت بررسی وجود رابطه کوتاهمدت و بلندمدت بین متغیرهای مدل، بررسی شده است. دادههای تحقیق بصورت سری زمانی سالانه طی دوره 1360-1389 جمع آوری شده است. نتایج تجربی نشان می¬دهد که مناسبترین مدل برای بررسی نوسانات قیمت بر عرضه صادرات محصول پسته، مدل EGARCH است که در آن نوسانات قیمت های نسبی پسته در کوتاهمدت و بلندمدت دارای اثر منفی، معنیدار و نامتقارن بر عرضه صادرات پسته است. سایر متغیرهای تحقیق یعنی تولید داخلی پسته، درآمد حاصل از صادرات نفت و نرخ واقعی ارز نیز دارای علامت مورد انتظار بر عرضه صادرات پسته میباشند. پیشنهاد میشود که در تدوین سیاست های تجاری محصول پسته به روند قیمت های نسبی و نوسانات آن نیز توجه شود و همچنین تا حد امکان از بروز شوک های منفی در عرضه صادرات پسته اجتناب گردد.
کلمات کلیدی
, عرضه صادرات پسته, GARCH, فرآیند خود توضیح با وقفههای گسترده (ARDL), الگوی تصحیح خطا (ECM), نوسانات قیمت پسته@article{paperid:1048452,
author = {محمدی, حسین and سخی, فاطمه},
title = {عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته در ایران},
journal = {تحقیقات اقتصاد کشاورزی},
year = {2015},
volume = {7},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-6407},
pages = {63--81},
numpages = {18},
keywords = {عرضه صادرات پسته، GARCH، فرآیند خود توضیح با وقفههای گسترده (ARDL)، الگوی تصحیح خطا (ECM)، نوسانات قیمت پسته},
}
%0 Journal Article
%T عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته در ایران
%A محمدی, حسین
%A سخی, فاطمه
%J تحقیقات اقتصاد کشاورزی
%@ 2008-6407
%D 2015