عنوان : ( تخصیص بهینه خودروهای خدمات اضطراری با در نظرگرفتن تقاضای گروهی )
نویسندگان: رؤیا داودی , فرزاد دهقانیان , محمدعلی پیرایش ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در این مقاله مدلی برای تعیین تعداد بهینه خودروهای خدمات اضطراری در ایستگاههای امدادی ارائه میشود. هدف از این مدل، بیشینه سازی امید ریاضی تماس هایی است که بلافاصله پاسخ داده میشوند. برای محاسبه امید ریاضی تماسهای پاسخ داده شده، لازم است که احتمال در دسترس بودن خودروهای امدادی محاسبه شود. نوآوری اصلی این مقاله در این است که هر تماس میتواند به بیش از یک خودروی امدادی نیاز داشته باشد. این حالت معادل یک سیستم صف با ورود گروهی است. بنابراین برای محاسبه احتمال در دسترس بودن خودروهای امدادی از معادلات صف با ورود گروهی استفاده میشود. مدل ارائه شده یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط است که به دنبال تعیین تعداد بهینه خودروی امدادی در ایستگاههای از پیش تعیین شده است. برای بررسی کارآیی مدل ارائه شده، مسئله تعیین تعداد خودروهای بهینه خدمات اضطراری گاز شهری مشهد در نظر گرفته شده است. مدل ارائه شده با CPLEX حل و نتایج آن ارائه گردیده است. نتایج نشان میدهد که کاهش نرخ تماسها، افزایش نرخ خدمت دهی خودروها و افزایش تعداد خودروها میتوانند اثر مهمی را در درصد پاسخگویی به تماس ها داشته باشند.
کلمات کلیدی
, خودروهای خدمات اضطراری, بیشینه سازی پوشش مورد انتظار, سیستم صف با ورود گروهی, برنامه ریزی عدد صحیح مختلط@article{paperid:1055917,
author = {داودی, رؤیا and دهقانیان, فرزاد and پیرایش, محمدعلی},
title = {تخصیص بهینه خودروهای خدمات اضطراری با در نظرگرفتن تقاضای گروهی},
journal = {مهندسی حمل و نقل},
year = {2015},
volume = {7},
number = {1},
month = {December},
issn = {2008-6598},
pages = {31--44},
numpages = {13},
keywords = {خودروهای خدمات اضطراری، بیشینه سازی پوشش مورد انتظار، سیستم صف با ورود گروهی، برنامه ریزی عدد صحیح مختلط},
}
%0 Journal Article
%T تخصیص بهینه خودروهای خدمات اضطراری با در نظرگرفتن تقاضای گروهی
%A داودی, رؤیا
%A دهقانیان, فرزاد
%A پیرایش, محمدعلی
%J مهندسی حمل و نقل
%@ 2008-6598
%D 2015