عنوان : ( مصرع برجسته، میدان نازک خیالی در سبکهندی )
نویسندگان: محمود فتوحی رودمعجنی ,چکیده
مصرع در مکتب نازکخیالی (سبک هندی) نقش ویژه و ارزش برجستهای دارد چنان که شاعران برتر آن مکتب در بارۀ صفات و ارزش و کارکرد آن سخن بسیار گفتهاند. تنوع بحث در بارۀ مصرع و صفات آن در منابع قرن 11 و 12 به وضوح نشان دهندۀ تقدم مصرع بر بیت در فن شعر سبک هندی است. گرچه مشهور است که در سبک هندی تمرکز بر بیت است و تذکرهها در گزینش اشعار به تک بیت تکیه دارند؛ اما در این مقاله خواهیم دید که قالبِ اصلیِ تجربۀ شعری در مکتب نازکخیالی، مصرع برجسته است و نه بیت. هدف این جُستار این است تا جایگاه مصرع برجسته را در مکتب نازکخیالی بررسی کند و از طریق بازخوانی دیدگاههای شاعران همان زمان، ماهیت مصرع برجسته، ویژگیها، انواع و نقش آن را در سپهر ادبی عصر صفوی بازشناسد. برای دسیتابی به این هدف با استخراج اوصاف، کارکردها، و ویژگیهای مصرع از سخن خود شاعران به ردهبندی انواع مصرع و بیان ویژگیها و کارکردهای آن میپردازد و با تحلیل استعارههایی که شاعران برای بیان ویژگیهای مصرع برجسته به کار گرفتهاند مفاهیم شاخص دربارۀ مصرع برجسته را شناسایی و تبیین میکند.
کلمات کلیدی
, مصرع برجسته, نازکخیالی, سبک هندی, شعر عصر صفوی@article{paperid:1064968,
author = {فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {مصرع برجسته، میدان نازک خیالی در سبکهندی},
journal = {نامه فرهنگستان},
year = {2017},
volume = {4},
number = {7},
month = {October},
issn = {1025-0832},
pages = {7--24},
numpages = {17},
keywords = {مصرع برجسته، نازکخیالی، سبک هندی، شعر عصر صفوی},
}
%0 Journal Article
%T مصرع برجسته، میدان نازک خیالی در سبکهندی
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J نامه فرهنگستان
%@ 1025-0832
%D 2017