عنوان : ( مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی بهمنظور شناسایی رفتار مشتریان )
نویسندگان: مهدی صالحی , مهران سالاری ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
این تحقیق به مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی در شناسایی رفتار مشتریان و شنیدن صدای آنها بهمنظور استفاده در فرآیند هزینهیابی هدف میپردازد. دادههای تحقیق مربوط به انبار دادههای فروش شرکت کاشی فرزاد در سالهای 93 و 94 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق بیانگر این موضوع است که میزان پیشبینی صحیح ویژگیهای مدنظر مشتریان در شبکه عصبی–فازی با تابع فعالساز خوشهبندی فازی 941/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع فعالساز سیگموئید 927/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع تانژانت 882/0 و در شبکه تابع پایه شعاعی با تابع سافتمکس 918/0 است. نتایج نشان میدهد که شبکه عصبی–فازی نسبت به سایر روشهای مورداستفاده، نتیجه ویژگیهای مدنظر مشتریان را بهتر میتواند پیشبینی کند.
کلمات کلیدی
هزینه یابی هدف؛ داده کاوی؛ شبکه عصبی پرسپترون چند لایه؛ شبکه عصبی تابع پایه شعاعی؛ شبکه عصبی– فازی@article{paperid:1065623,
author = {صالحی, مهدی and مهران سالاری},
title = {مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی بهمنظور شناسایی رفتار مشتریان},
journal = {پژوهش های نوین در تصمیم گیری},
year = {2017},
volume = {2},
number = {3},
month = {December},
issn = {2476-6291},
pages = {173--192},
numpages = {19},
keywords = {هزینه یابی هدف؛ داده کاوی؛ شبکه عصبی پرسپترون چند لایه؛ شبکه عصبی تابع پایه شعاعی؛ شبکه عصبی– فازی},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی بهمنظور شناسایی رفتار مشتریان
%A صالحی, مهدی
%A مهران سالاری
%J پژوهش های نوین در تصمیم گیری
%@ 2476-6291
%D 2017