عنوان : ( تاخیربیان از وقت حاجت درعام و خاص منفصل قرآنی و روایی )
نویسندگان: عباسعلی سلطانی , محمدحسن حائری , سیدمهدی نریمانی زمان آبادی ,چکیده
اکثر احکام شرعی در اسلام به صورت عام و خاص منفصل بیان شده است و حتی گاهی عام در قرآن مطرح شده است و خاص توسط امام عسکری (علیه السلام) بیان شده است و میان عام و خاص، صد و اندی سال فاصله است! چگونه «تاخیر بیان از وقت حاجت» پیش نیامده است؟ در این نوشتار ابتدا به به بررسی مفاد قاعدة «قبح تاخیر بیان از وقت حاجت» پرداختهایم. سپس به اقوال اصولیان در مقام پاسخگویی به اشکال مزبور، اشاره میکنیم. در پایان با توجه به ناتمام بودن مستند قاعدة «قبح تاخیر بیان از وقت حاجت» و شرایط خاص شیعیان، عام و خاص منفصل هیچ قبحی نخواهد داشت. اما در صورتی که شخصی بخواهد به ظاهر مفاد این قاعده ملتزم گردد، ناگزیر است عرصة عبادات و معاملات را از هم جدا کند؛ در عبادات مطابق مبنای سببیت در امارات، چون کیفر و پاداش به دست خداوند است، میتوان ادعا کرد با توجه به مفاد ادلة عقلی و نقلی مختلف، خداوند متعال مصلحت فوت شده، را تدارک میکند؛ اما در مورد معاملات، باید گفت: رخدادهایی که در عصر تشریع و ابلاغ بروز کرده است، مانع ابلاغ کامل همة احکام شرعی در عصر پیامبر (ص) شده است. در اعصار بعد نیز همین موانع به شکلهای دیگری بروز کرده است ومصالحی را به وجود آورده است که آن مصالح، قبح تاخیر بیان از وقت حاجت، که قبحش ذاتی نیست، را برطرف میسازد.
کلمات کلیدی
, عام وخاص منفصل, قاعده تاخیربیان, مصلحت, احکام عبادی, احکام معاملی@article{paperid:1065692,
author = {سلطانی, عباسعلی and حائری, محمدحسن and نریمانی زمان آبادی, سیدمهدی},
title = {تاخیربیان از وقت حاجت درعام و خاص منفصل قرآنی و روایی},
journal = {جستارهای فقهی و اصولی},
year = {2016},
volume = {2},
number = {3},
month = {September},
issn = {2476-7565},
pages = {9--29},
numpages = {20},
keywords = {عام وخاص منفصل،قاعده تاخیربیان،مصلحت،احکام عبادی،احکام معاملی},
}
%0 Journal Article
%T تاخیربیان از وقت حاجت درعام و خاص منفصل قرآنی و روایی
%A سلطانی, عباسعلی
%A حائری, محمدحسن
%A نریمانی زمان آبادی, سیدمهدی
%J جستارهای فقهی و اصولی
%@ 2476-7565
%D 2016