عنوان : ( تدوین راهبردهای مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی زعفران مطالعه موردی: استان خراسان رضوی )
نویسندگان: فاطمه پیرملک , علی رضا کرباسی , محمد قربانی , فاطمه رستگاری پور ,چکیده
زعفران بهعنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی و منابع مهم ارزآور برای کشور، یک محصول با ارزش اقتصادی در ایران و بویژه استانهای خراسان بشمار میرود. لذا بمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای بازار زعفران در بخش تولید و فرآوری در قالب آمیخته بازاریابی، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. دادههای موردنیاز از راه مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربتحیدریه گردآوری شد. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان دادند که آمیخته فرآوری، محصول، شواهد فیزیکی و موقعیت غلبه نقاط قوت بر ضعف قرار دارند و بر اساس نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز وضعیت غلبه نقاط فرصت بر تهدید قرار دارد. نتایج بدست آمده از ماتریس تحلیل وضعیت نشانگر تنوع و رقابتی بودن راهبردهای آمیختههای بازاریابی است. بدین ترتیب، ارتقای کیفیت تولید محصولات مشتقه، استفاده دورهای از اراضی زعفرانکاری جهت حفظ و بهبود خاک، تأکید بر بهرهوری مزارع و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق عمده کشت زعفران پیشنهاد میشود.
کلمات کلیدی
زعفران؛ آمیخته بازاریابی؛ تحلیل عوامل استراتژیک@article{paperid:1066006,
author = {فاطمه پیرملک and کرباسی, علی رضا and قربانی, محمد and فاطمه رستگاری پور},
title = {تدوین راهبردهای مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی زعفران مطالعه موردی: استان خراسان رضوی},
journal = {تحقیقات اقتصاد کشاورزی},
year = {2017},
volume = {9},
number = {3},
month = {December},
issn = {2008-6407},
pages = {207--228},
numpages = {21},
keywords = {زعفران؛ آمیخته بازاریابی؛ تحلیل عوامل استراتژیک},
}
%0 Journal Article
%T تدوین راهبردهای مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی زعفران مطالعه موردی: استان خراسان رضوی
%A فاطمه پیرملک
%A کرباسی, علی رضا
%A قربانی, محمد
%A فاطمه رستگاری پور
%J تحقیقات اقتصاد کشاورزی
%@ 2008-6407
%D 2017