پژوهش های صنایع غذایی, دوره (27), شماره (2), سال (2017-9) , صفحات (25-39)

عنوان : ( تهیه و مطالعه ویژگی‌های وابسته به آب و نفوذپذیری ورقه‌های خوراکی بر پایه پوره کدومسمایی با استفاده از روش سطح پاسخ )

نویسندگان: اصغر ترابی , محبت محبی , فریده طباطبائی یزدی , فخری شهیدی , یونس زاهدی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه زیبایی و بازارپسندی غذا و همچنین حفاظت از مواد غذایی ازجمله مهم‌ترین دغدغه­های صنعت غذا می­باشد که در واقع استفاده از پوشش­ها و ورقه­های خوراکی زیست­تخریب­پذیر که تا حد امکان بتواند علاوه بر زیبایی و حفاظت از غذا به محیط‌زیست آسیب نرساند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش بهینه‌سازی فرمولاسیون ورقه خوراکی بر پایه پوره کدومسمایی و بررسی اثر غلظت کربوکسی­متیل­سلولز (CMC)، کتیرا و گلیسرول بر برخی ویژگی‌های فیزیکی ورقه خوراکی شامل نفوذپذیری نسبت به اکسیژن و بخار آب، تورم­پذیری، حلالیت در آب، فعالیت آب و میزان رطوبت بود که به کمک روش آماری سطح ­پاسخ، طرح مرکب مرکزی طراحی آزمایش‏ها و بهینه‌سازی فرمولاسیون انجام شد. بدین منظور سطوح CMC (9/0-1/0 گرم)، کتیرا (4/0-0 گرم) و گلیسرول (5/6-5/1 گرم) مورد بررسی قرار گرفتند. طبق نتایج به­دست آمده افزایش در مقدار CMC سبب افزایش نفوذپذیری در برابر بخار آب و کاهش میزان رطوبت ورقه­ها شد (05/0>P). افزایش مقدار کتیرا نفوذپذیری در برابر اکسیژن ورقه­ها را افزایش داد (05/0>P). گلیسرول بیشترین اثر معنی­دار را روی متغیرهای وابسته داشت؛ با افزایش مقدار گلیسرول نفوذپذیری به اکسیژن و بخار آب و حلالیت در آب (01/0>P) افزایش یافتند و فعالیت آبی (05/0>P) و تورم­پذیری (01/0>P) کاهش یافتند. نتایج حاصل از بهینه‌سازی فرمولاسیون نشان داد که مطلوبیت در مقادیر بالای کتیرا و پایین CMC بیشتر بوده و بهترین فرمولاسیون حاوی 14/0 گرمCMC ، 25/0 گرم کتیرا و 88/1 گرم گلیسرول بود.

کلمات کلیدی

کربوکسی‌متیل‌سلولز؛ کدومسمایی؛ سطح پاسخ؛ ورقه خوراکی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1066385,
author = {ترابی, اصغر and محبی, محبت and طباطبائی یزدی, فریده and شهیدی, فخری and یونس زاهدی},
title = {تهیه و مطالعه ویژگی‌های وابسته به آب و نفوذپذیری ورقه‌های خوراکی بر پایه پوره کدومسمایی با استفاده از روش سطح پاسخ},
journal = {پژوهش های صنایع غذایی},
year = {2017},
volume = {27},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-515X},
pages = {25--39},
numpages = {14},
keywords = {کربوکسی‌متیل‌سلولز؛ کدومسمایی؛ سطح پاسخ؛ ورقه خوراکی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تهیه و مطالعه ویژگی‌های وابسته به آب و نفوذپذیری ورقه‌های خوراکی بر پایه پوره کدومسمایی با استفاده از روش سطح پاسخ
%A ترابی, اصغر
%A محبی, محبت
%A طباطبائی یزدی, فریده
%A شهیدی, فخری
%A یونس زاهدی
%J پژوهش های صنایع غذایی
%@ 2008-515X
%D 2017

[Download]