آبیاری و زهکشی ایران, دوره (11), شماره (4), سال (2017-11) , صفحات (496-509)

عنوان : ( مطالعه تأثیر ناحیه غیراشباع در مدل سازی آب زیرزمینی با استفاده از بسته UZF در نرم افزار MODFLOW-NWT (مطالعه موردی: دشت نیشابور) )

نویسندگان: فرزانه نظریه , حسین انصاری , علی نقی ضیائی , کامران داوری , عزیزالله ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مدل سازی ناحیه غیراشباع بر تغذیه آبخوان و مقایسه آن با حالت مرسوم مدل سازی آب های زیرزمینی صورت پذیرفته است. بدین منظور، دشت نیشابور به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. شبیه سازی ناحیه اشباع، توسط مدل آب زیرزمینی MODFLOW-NWT انجام گرفت. برای شبیه سازی ناحیه غیراشباع از بسته UZF و از بسته RCH برای انتقال مستقیم تغذیه به ناحیه اشباع استفاده گردید. جهت لحاظ نمودن تغذیه برای مدل های آب زیرزمینی از خروجی نرم افزار SWAT استفاده شد. واسنجی خودکار مدل ها توسط نرم افزار PEST و به کمک اطلاعات ماهانه دوره آماری 1379 تا 1389 انجام گرفت. سپس صحت سنجی مدل ها برای دوره آماری 1389 تا 1391 صورت پذیرفت. مقدار RMSE برای روش مرسوم ((RCH و روش لحاظ نمودن ناحیه غیراشباع (UZF) در مرحله واسنجی برابر به ترتیب 45/1 و 52/1 متر و در مرحله صحت سنجی، برابر 80/1 و 62/1 متر بدست آمد. نتایج UZF حاکی از آن است که رسیدن تغذیه به آبخوان در مکان های مختلف دارای تاخیر های زمانی 1 تا 60 ماه می باشدکه هم خوانی مطلوبی با اطلاعات میدانی دارد. نتایج تحلیل حساسیت دو مدل نشان داد که مدل UZF به تغییر در پارامترهای ورودی حساس تر می باشد همچنین یافته های تحقیق حاکی از آن بود که در نظر گرفتن ناحیه غیراشباع در مدل سازی آب زیرزمینی، علاوه بر افزودن به مقدار RMSE مدل، امکان محاسبه زمان تاخیر و بخشی از نفوذ که در ناحیه غیراشباع ذخیره شده است را فراهم می آورد.

کلمات کلیدی

, بسته UZF, بسته RCH, تغذیه, ناحیه غیراشباع, MODFLOW, NWT
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1068282,
author = {نظریه, فرزانه and انصاری, حسین and ضیائی, علی نقی and داوری, کامران and عزیزالله},
title = {مطالعه تأثیر ناحیه غیراشباع در مدل سازی آب زیرزمینی با استفاده از بسته UZF در نرم افزار MODFLOW-NWT (مطالعه موردی: دشت نیشابور)},
journal = {آبیاری و زهکشی ایران},
year = {2017},
volume = {11},
number = {4},
month = {November},
issn = {2008-7942},
pages = {496--509},
numpages = {13},
keywords = {بسته UZF، بسته RCH، تغذیه، ناحیه غیراشباع، MODFLOW، NWT},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعه تأثیر ناحیه غیراشباع در مدل سازی آب زیرزمینی با استفاده از بسته UZF در نرم افزار MODFLOW-NWT (مطالعه موردی: دشت نیشابور)
%A نظریه, فرزانه
%A انصاری, حسین
%A ضیائی, علی نقی
%A داوری, کامران
%A عزیزالله
%J آبیاری و زهکشی ایران
%@ 2008-7942
%D 2017

[Download]