روانشناسی شناختی, دوره (6), شماره (2), سال (2018-9) , صفحات (11-20)

عنوان : ( نقش ظرفیت حافظه کاری بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: باتاکید بر رویکرد یادگیری ضمنی و آشکار )

نویسندگان: سعید نظری کاکوندی , علیرضا صابری کاخکی , حمید رضا طاهری تربتی , حسن رهبانفرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ظرفیت حافظه­ کاری و آرایش کم­ خطا و پرخطا بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی ظریف انجام شد. بدین منظور50 دانشجو براساس ظرفیت­ های حافظه­ کاری به صورت تصادفی در چهار گروه (کم­ خطا با ظرفیت حافظه­ کاری پایین، کم ­خطا با ظرفیت حافظه­ کاری بالا، پرخطا ظرفیت حافظه­ کاری پایین و پرخطا با ظرفیت حافظه­ کاری پایین) تقسیم شدند. این پژوهش در چهار مرحله انجام شد. در پیش­ آزمون، یک تکلیف زمانبندی چهار بخشی برای 10 تکرار بدون دریافت بازخورد انجام شد و در مرحله اکتساب، تکلیف زمانبندی با سه درجه دشواری متفاوت (ساده، متوسط، دشوار) در سه جلسه 45 کوششی با دریافت بازخورد توسط گروه­های آزمایشی تمرین شد. بدین ترتیب که گروه­ها در مرحله اکتساب براساس برنامه اختصاصی خود تمرین می­کردند. پس از مرحله اکتساب، آزمون­های یادداری و انتقال طی دو مرحله با فاصله 10 دقیقه و 24 ساعت اجرا شدند. یافته­ ها در عامل زمانبندی نسبی در آزمون های یادداری و انتقال ده دقیقه نشان داد که گروه پرخطا با ظرفیت حافظه ­کاری بالا و کم­ خطا با ظرفیت پایین عملکرد بهتری نسبت به گروه های دیگر داشتند. در حالیکه در آزمون های انتقال تکلیف ثانویه (انتقال 24 ساعته) گروه کم­ خطا با ظرفیت پایین عملکرد بهتری داشت. این نتایج نشان می­دهد که اثربخشی تمرین کم­ خطا و پرخطا در تعامل با شاخص های روانشناختی مانند ظرفیت حافظه­ کاری تحت تاثیر قرار می­گیرد. به نظر می­رسد در افراد با ظرفیت حافظه­ کاری پایین از یادگیری ضمنی بیشتر سود می­برند و افراد با ظرفیت حافظه کاری بالا از یادگیری آشکار (پرخطا) بیشتر بهره می­برند. نتایج در شرایط انتقال تحت فشار از نظریه­ های یادگیری ضمنی و بازپردازش آگاهانه حمایت می­‌کند.

کلمات کلیدی

, تمرین کم و پرخطا, ظرفیت حافظه کاری, یادگیری ضمنی و آشکار, زمانبندی نسبی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1070476,
author = {نظری کاکوندی, سعید and صابری کاخکی, علیرضا and طاهری تربتی, حمید رضا and حسن رهبانفرد},
title = {نقش ظرفیت حافظه کاری بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: باتاکید بر رویکرد یادگیری ضمنی و آشکار},
journal = {روانشناسی شناختی},
year = {2018},
volume = {6},
number = {2},
month = {September},
issn = {2345-5780},
pages = {11--20},
numpages = {9},
keywords = {تمرین کم و پرخطا، ظرفیت حافظه کاری، یادگیری ضمنی و آشکار، زمانبندی نسبی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقش ظرفیت حافظه کاری بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: باتاکید بر رویکرد یادگیری ضمنی و آشکار
%A نظری کاکوندی, سعید
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A حسن رهبانفرد
%J روانشناسی شناختی
%@ 2345-5780
%D 2018

[Download]