عنوان : ( تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع )
نویسندگان: حمیده عبدل زاده دشت خاکی , حمید رضا طاهری تربتی , علیرضا صابری کاخکی ,چکیده
چکیده مقدمه و هدف: روش نمایش ویدئویی، روش برتر نمایش الگو در یادگیری مشاهدهای میباشد. یکی از متغیرهای بینایی که متخصصین بر اثرات آن در یادگیری مشاهدهای، بیشتر تأکید دارند و بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، زاویه نمایش ویدئویی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع میباشد. روش شناسی:این مطالعه، نیمه تجربی با طرح تحقیقپیش آزمون – پس آزمون است.تعداد 60 دانشجوی دختر به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و با توجه به نمرات عملکردشان در پیش آزمون، در 6 گروه تقسیم و همگن سازی شدند. افراد در مرحله اکتساب 6 بلوک تمرینی با فاصله استراحت دو دقیقه داشتند و فیلم آماده شده الگو از زاویه مدنظر گروه خودشان را قبل از شروع هر بلوک 5 بار مشاهده کردند و پس از آن 10 کوشش تمرینی پرتاب را اجرا کردند. سپس آزمون یادداری تأخیری، 48 ساعت پس از جلسه اکتساب، انجام شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر در سطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان دهنده اثر بلوک و زاویه بر اکتساب مهارت شرکتکنندگان بود ولی اثر زاویه معنی دار نبود در حالیکه در یادداری تفاوت معنیداری بین زاویه های مورد مطالعه مشاهده شد به نحوی که شرکت کنندگان زاویه 180 درجه عملکر بهتری را در آزمون یادداری داشتند. بحث و نتیجهگیری: تمرین یادگیری مشاهدهای علی الخصوص مشاهده حرکت الگوی ویدئویی از زاویه 0 و 180 درجه، به دلیل مشاهده بهتر الگوی حرکت و تقلید بهتر آزمودنیها از الگو، باعث بهبود عملکرد میگردد در حالیکه برای یادگیری بیشتر، مشاهده حرکت از زاویه 180 درجه، به دلیل درگیر کردن یادگیرنده در فرایندهای حافظهای و شناختی بیشتر، میتواند با هدف بهبود یادگیری مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی
کلیدواژه ها زاویه نمایش؛ الگوی ویدئویی؛ اکتساب؛ یادداری؛ تکلیف بدیع@article{paperid:1070937,
author = {عبدل زاده دشت خاکی, حمیده and طاهری تربتی, حمید رضا and صابری کاخکی, علیرضا},
title = {تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع},
journal = {پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی},
year = {2019},
volume = {14},
number = {28},
month = {February},
issn = {5397-2008},
pages = {195--206},
numpages = {11},
keywords = {کلیدواژه ها
زاویه نمایش؛ الگوی ویدئویی؛ اکتساب؛ یادداری؛ تکلیف بدیع},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع
%A عبدل زاده دشت خاکی, حمیده
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A صابری کاخکی, علیرضا
%J پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
%@ 5397-2008
%D 2019