پژوهش‌های روستایی, دوره (9), شماره (4), سال (2019-3) , صفحات (550-592)

عنوان : ( بررسی عوامل موثر بر نابرابری سطوح درآمدی روستاییان در چهارچوب مدل سه شاخگی -موردمطالعه: روستاهای شهرستان اسلامشهر- )

نویسندگان: هومن منصوری , محمد قربانی , محمدرضا کهنسال ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این مطالعه ارزیابی اهمیت نسبی عوامل موثر بر تمایز سطوح مختلف درآمدی و موفقیت سرمایه گذاری در کسب و کارهای کشاورزی در روستاهای شهرستان اسلامشهر می باشد. اثربخشی و سودآوری متفاوت فعالیت کشاورزی، آسیب پراکندگی و تفاوت وضعیت معیشتی کشاورزان و عدم توازن صرفه های اقتصادی بین فعالان کسب و کار کشاورزی در یک منطقه روستایی را تشدید می کند. با توجه به تنوع سطح زیرکشت بهره برداران زراعی در منطقه، روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب و حجم نمونه آماری به تعداد 195 نفر محاسبه و با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه ها تکمیل گردید. در این مطالعه بر اساس رهیافت توصیفی و استنباطی، با استفاده از چهارچوب مدل سه-وجهی الگوی سه شاخگی و مدل آماری تحلیل تمایزی چندگانه به ارزیابی اهمیت نسبی عوامل موثر بر نابرابری سطوح درآمدی کشاورزان روستایی پرداخته شد. نتایج نشان داد که اکثر کشاورزان مالک زمین زراعی بوده و میزان تحصیلات بیشتر آنان در سطح تحصیلات متوسطه و دیپلم می باشد. متوسط تجربه فعالیت کشاورزی حدودا 20 سال و شغل اصلی غالب آنان کشاورزی است. اکثر زمینهای زراعی در منطقه همچنان از روشهای سنتی آبیاری استفاده می کنند و بیش از 28 درصد کشاورزان، وضعیت دسترسی به آب را مطلوب نمی دانند. نتایج نشان داد عوامل ساختاری و محیطی مهمترین عوامل موثر بر شکاف درآمدی در سطح کشاورزان می باشند و در شاخه عوامل ساختاری، نوع مالکیت زمین و سطح زیرکشت مهمترین عامل در احتمال قرار گرفتن در گروه با کمترین درآمد دیگر دارد.

کلمات کلیدی

, اسلامشهر, تحلیل تمایزی چندگروهی, روستا, مدل سه شاخگی, نابرابری درآمد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072848,
author = {منصوری, هومن and قربانی, محمد and کهنسال, محمدرضا},
title = {بررسی عوامل موثر بر نابرابری سطوح درآمدی روستاییان در چهارچوب مدل سه شاخگی -موردمطالعه: روستاهای شهرستان اسلامشهر-},
journal = {پژوهش‌های روستایی},
year = {2019},
volume = {9},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-7373},
pages = {550--592},
numpages = {42},
keywords = {اسلامشهر، تحلیل تمایزی چندگروهی، روستا، مدل سه شاخگی، نابرابری درآمد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی عوامل موثر بر نابرابری سطوح درآمدی روستاییان در چهارچوب مدل سه شاخگی -موردمطالعه: روستاهای شهرستان اسلامشهر-
%A منصوری, هومن
%A قربانی, محمد
%A کهنسال, محمدرضا
%J پژوهش‌های روستایی
%@ 2008-7373
%D 2019

[Download]