عنوان : ( تبیین تجسم اعمال براساس نظریهٔ «اضافه اشراقی» ملاصدرا )
نویسندگان: مریم محبتی , علیرضا کهنسال , عباس جوارشکیان ,چکیده
تجسم اعمال بهترین توجیه برای توضیح جزا و مکافات اخروی است؛ زیرا مبنای آن اضافۀ اشراقی است. براساس اضافۀ اشراقی، بینونت اعمال و نفس ازبین میرود و بهجای آن عینیت صور اخروی و نفس برقرار میشود؛ زیرا صور اخروی از لوازم و شئونات نفساند. هدف این پژوهش نیز تحلیل تجسم اعمال براساس مبانی اضافۀ اشراقی ملاصدراست. در آثار ملاصدار، با دو تفسیر از تجسم اعمال روبهروییم: ۱- در قیامت، نتایج و آثار اعمال آشکار میشوند؛ ۲- در قیامت، خود عمل آشکار میشود؛ اما اخروی. ایندو نظریه در عرض هم نیستند، بلکه یکی نظریۀ میانی و دیگری نظریۀ نهایی ملاصدراست. البته تأکید این مقاله بر نظریۀ دوم است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در نظریۀ تجسم اعمال، همانقدرکه اعمال در چینش حوادث آخرت سرنوشتسازند، ادراکات نیز دخیلاند؛ یعنی ادراکات و اعمال آدمی براثر تکرار، ملکۀ انسان میشوند و باطن انسانی را میسازند. باطن آدمی نیز در قیامت به یکی از صور اخروی تجسم مییابد و حشر انسانی متناسب با آن صور است.
کلمات کلیدی
معاد؛ تجسم؛ اضافۀ اشراقی؛ نفس؛ عمل و ادراک@article{paperid:1073779,
author = {محبتی, مریم and کهنسال, علیرضا and جوارشکیان, عباس},
title = {تبیین تجسم اعمال براساس نظریهٔ «اضافه اشراقی» ملاصدرا},
journal = {حکمت اسرا},
year = {2016},
volume = {7},
number = {2},
month = {September},
issn = {2383-2916},
pages = {97--120},
numpages = {23},
keywords = {معاد؛ تجسم؛ اضافۀ اشراقی؛ نفس؛ عمل و ادراک},
}
%0 Journal Article
%T تبیین تجسم اعمال براساس نظریهٔ «اضافه اشراقی» ملاصدرا
%A محبتی, مریم
%A کهنسال, علیرضا
%A جوارشکیان, عباس
%J حکمت اسرا
%@ 2383-2916
%D 2016