عنوان : ( بررسی بیان کودکان پیشدبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدمتجانس )
نویسندگان: سریرا کرامتی یزدی , شهلا شریفی , علی علیزاده , عطیه کامیابی گل ,چکیده
هدف این مطالعه بررسی درک طنز در کودکان پیشدبستانیاز طریق ارائه تصویر به آنها و تحلیل توضیحات زبانیشانبرمبنای نظریه عدمتجانس است.دراین پژوهش که از نوع توصیفی است در طی مصاحبههای نیمه ساختارمنداز شرکتکنندههای این تحقیق که 50کودک پیشدبستانی4 -6 ساله بودند خواسته شد تا دو محرک بصری خاص را مشاهده کنند و بگویند آیا تصویر مشاهده شده از نظر آنها خندهدار بوده است یا خیر و اگر خندهدار بوده، به چه دلیلی است. این پژوهش علاوه بر نظریه عدمتجانس، با معرفی مراحل پیشرفت طنز مکگی و طبقهبندیهای براون از طنز تصویری به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که: بیانکودکان پیشدبستانی از درک تصویر طنز بر اساس نظریه عدم تجانس چگونه صورت میگیرد؟یافتهها نشان میدهد که کودکان 4-6 ساله مورد بررسی در این تحقیق قادر به تشخیص مفاهیم طنز در تصاویر هستند. عدمتجانس در یک تصویر طنز را درک میکنند، به آن میخندند و میتوانند دلیل خندهشان را توضیح دهند.آنها میتوانند از طریق مقایسه تصویر با طرحوارههایی که در ذهنشان دارند به درک عدمتجانسهای اصلی و فرعی یک تصویر خندهدار دست یابند. این موضوع نشان میدهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدمتجانسهای مفهومی با مرحله سوم مراحل پیشرفت طنز مکگی که به تخطی از نمودهای مفهومی میپردازد مطابقت دارد.
کلمات کلیدی
طنز؛ درک طنز؛ نظریه عدمتجانس؛ کودکان پیشدبستانی؛ طنز تصویری@article{paperid:1075152,
author = {کرامتی یزدی, سریرا and شریفی, شهلا and علیزاده, علی and کامیابی گل, عطیه},
title = {بررسی بیان کودکان پیشدبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدمتجانس},
journal = {زبان شناخت},
year = {2019},
volume = {9},
number = {2},
month = {February},
issn = {2099-8002},
pages = {1--24},
numpages = {23},
keywords = {طنز؛ درک طنز؛ نظریه عدمتجانس؛ کودکان پیشدبستانی؛ طنز تصویری},
}
%0 Journal Article
%T بررسی بیان کودکان پیشدبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدمتجانس
%A کرامتی یزدی, سریرا
%A شریفی, شهلا
%A علیزاده, علی
%A کامیابی گل, عطیه
%J زبان شناخت
%@ 2099-8002
%D 2019