مدیریت و توسعه ورزش, دوره (8), شماره (1), سال (2019-5) , صفحات (61-70)

عنوان : ( بررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه های خراسان رضوی )

نویسندگان: زهرا سادات میرزازاده , محمد کشتی دار , ابوالقاسم بزم آراء ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: تسهیم دانش یکی از فرآیندهای اساسی مدیریت دانش می باشد. اگرتسهیم دانش به خوبی انجام گیرد سبب توسعه و افزایش کیفیت ارائه خدمات در سازمان­ها بخصوص در سازمان­های دولتی می­شود هدف این پژوهش، بررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه های خراسان رضوی بود. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی آموزشگاه­های خراسان رضوی، برابر با 2587 نفر بودند که تعداد 334 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شده­اند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسش­نامه استاندارد تعدیل شده­ سلیمانی و همکاران( 1392) بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار 21 spss استفاده شد؛ وبرای آمار توصیفی، شاخص­های فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و برای آمار استنباطی، ضریب چولگی و کشیدگی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحقیق، رابطه مستقیم و معنی­داری را بین کلیه عوامل فردی و فناوری اطلاعات و تسهیم دانش نشان داد؛ و همچنین تحلیل نتایج رگرسیون حاکی از آن است که متغیر تسهیم دانش بر اساس متغیر­های عوامل فردی و فناوری اطلاعات قابل پیش­بینی است. نتیجه‌گیری: از نظر معلمان تربیت بدنی آموزشگاه­های خراسان رضوی با تغییر در مشخصه­های شخصیت، انگیزش، اعتماد و آگاهی کارکنان،کیفیت تسهیم دانش نیز در میان آن ها تقویت می­گردد و در نتیجه عوامل فردی کارکنان می­توانند بر کیفیت تسهیم دانش در میان معلمان تربیت بدنی آموزشگاه­های خراسان رضوی تاثیر بسزایی داشته باشد.

کلمات کلیدی

عوامل فردی؛ فناوری اطلاعات؛ تسهیم دانش؛ معلمان تربیت بدنی