دومین سمینار اموزش امار , 2019-10-30

عنوان : ( احتمال نگاه پیش رو )

نویسندگان: غلامرضا محتشمی برزادران ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

از لحاظ تاریخی، از آغاز تمدن، انسان عالقه مند به بازیهای شانسی و قمار بوده است. با این حال، مصریان باستان، در حدود 0033 سال قبل از میالد، با استفاده از یک استخوان قالب شکل چهار طرفه موجود در پاشنه برخی از حیوانات به بازی می پرداختند. همچنین شواهدی از بازی شانس در بازی مصریان باستان، هندوها و چینی وجود دارد، که قدمت آن به 0033 قبل از میالد می رسد. تاس عادی شش وجهی حدود 0033 سال قبل از میالد ساخته شده بود و از آن پس در همه نوع از بازیها استفاده می شود. کلیسا در برابر کارت بازی و بازی با ورق موعظه می کرد بنابراین گسترش بازی باکارت بسیار آهسته تر از بازی با تاس می باشد ولی بعدها کارت بسیار بیشتر از تاس مورد توجه قرار گرفت. فلسفه غرب بر جنبه های غیر ریاضی شانس و اتفاقی در تصادفی سازی تا قرن 00 متمرکز بود. مردم ایده بصری در مورد احتمال وقوع حوادث خاص از طریق قمار و بازی به دست آورد ند . اما شگفت آور است که، مطالعات احتمال حوادث تا قرن پانزدهم میالدی آغاز نشده بود. در حدود 0003-0033 تجولی اساسی در مبحث احتمال ایجاد گردید فی الواقع شروع پیشرفت از فرانسه در 0001 وقتی پاسکال و فرما نامه هایی را که سوالهای قمار بازی که دوستشان بود را به بحث گذاشتند که نتیجه ان ابداع بحث محاسبات احتمال شد. خوارزمی درمکتب غزنه طلبه هایی را تربیت کرد که تعدادی از انها به بغداد رفتند و مکتب بغداد را بنا نهادند از ان میان یعقوب ابن اسحاق الکندی رمزنگار بود که قطعا احتمال می دانست و اورا در زمره دست اندر کاران اولیه در اختمال می توان قلمداد کرد. 0033-0003 جهش بزرگی در بحث احتمال انجام شد و آمار و احتماالت کامال متمایز بود اما در اوایل قرن 01 درک این که این مسایل از نزدیک به هم مرتبط اند ایجاد شد. در قرن 01 تحوالت اساسی توسط محققینی از قبیل گاوس، الپالس، بسل، پواسن و ریاضیدانان روسی مانند چپیشف، مارکف و لیا پانوف در گسترش و رشد علم احتمال و کاربردهای آن نقش مهمی داشتند که کاربرد این مفاهیم برای کاربران آن شفاف نبود. در سالهای قبل از جنگ بزرگ 0101-0101 آمار و احتمال از همه جهات گسترش یافت. در طول دوره جنگ تحقیقات در آمار و احتمال تقریبا متوقف شد ولی در جنگ جهانی دوم همه علوم از جمله علم احتمال جهش چشمگیری داشت. نگاه کاربرد ی و نقش در بقیه حوزه های علمی وسعت نگرش به این دانش را غنا بخشید. در سال 0133 ،در کنگره بین المللی ریاضیدانان در پاریس، دیوید هیلبرت ) 0100-0110 ) 00 مساله ارائه داد که راه حل های آن در نظر او، به عنوان پیشرفت از ریاضیات تلقی می شود. یکی از این مسایل برهان نظریه احتمال است. تا سال 0100 کلموگروف بحث نظریه احتمال را بر اساس اصول موضوعه ای بیان نمود که تحولی اساسی و تاثیر گذار در احتمال را به ثمر رساند. بعد 0113 افراد زیادی از جمله دی فینیتی، دوب، کند نکو، فلر و افراد دیگری تاثیر قابل توجهی در مباحت جدید احتمال و شاخه های ان وبا توجه به توسعه تکنولوژی جنبه های کاربرد از غنای بیشتری بهره مند گردید و روز بروز در زندگی مردم تاثیر گذار و مهم تلقی گردید. در اواخر قرن 03 محاسبات سریع تر شد که مباحث علوم ریاضی از جمله احتمال را نیز از این ساختار نمی توان از نظر دور داشت در همین زمان دربیشتر رشته ها زمینه های تخصصی تر و در نتیجه مقدار نفوذ آن در علم و پیشرفت ان کارساز بود. پیشرفتهای سریع و همه جانبه علوم و تکنولوژی و تحوالت عظیم اقتصادی و گسترش بیسابقه ارتباطات در دیگر دانشهای بشری در قرن بیستم نگاه جدیدی به علوم ریاضی و احتمال را مطرح ساخته است. در واقع امروزه آشنایی جدی با علوم کاربردی- فنی و گاه نظری )محض( بدون داشتن درک صحیح از مباحث ریاضیات و احتمال امری دشوار و در واقع محال است. دراین صورت چگونه میتوان از خالقیتها و رشد و باروری استعدادها ی موجود در مراکز اموزشی مرتبط حمایت همه جانبه داشت ؟ از آنجا که یک مدل جدید یادگیری برای قرن بیست و یکم مورد نیاز است، آموزش و برنامه های اموزشی باید اشکال جدید یادگیری برای مقابله با چالش های پیچیده جهانی فراهم کند خالق پروری را نتیجه دهد. روشهای موجود در اموزش ما قدرت تفکر را از انسان می گیرد و ما حصل ان نسلی بدون فکر خالق ریاضی تحویل جامعه شده که اموزش احتمال را نیز ذر این میان با چالش مواجه نموده و بالنتیجه زدن ضربه در ابعاد مختلف به جامعه را نوید خواهد داد. عالقه کمتر به احتمال در طول چند سال گذشته خود را نمایان کرده و دراین شرایط ناگزیریم روشها و نگرشها را تغییر داده و از همه ابزارهای اطالع رسانی و پیش رو برا ی کاوش درحل مسایل پیچیده، ونقش احتمال و فرایندهای تصائفی وبرطرف نمودن معضالت سر راه محققین دیگر درجهت رسیدن به مفاهیم علمی و کاربردی رشته خود به تحوالت پیش رو غنا بخشیم. در قرن 00 که قرن علوم ریاضی نامیده شده پیچیدگی های مسایل بر مبنای مدل های واقعی تربکمک ابزارهای متعددی از قبیل IT میسر و اسان تر خواهد شد. همان اندازه که IT سریعتر و کاملتر در حال پیشرفت است اگر به هوش نباشیم ازعقب ماندگی بیشتری که برای جامعه زیانبار است بهره مند خواهیم شد. ضرورت نگاه جدید به اموزنده ها، اموختن هاو نو اوریها را در دانش احتمال می طلبد هر چه تساهل و تغافل کنیم عقب ماندگی از دنیای علم بیشتر و گرایش به احتمال کمتر خواهد شد کار گروهی، ابتکار، انعطاف پذیری، همدلی، مهارتهای یاد گیری و شناختی از جمله ملزومات و تبعات گام در اینده گذاشتن خواهد بود که نگاه دیگری به اموزش احتمال را رقم خواهد زد و تحولی را در اموختن و اموزاندن و یافتن مباحث نو برنامه ای جدید را می طلبد که منشا وجذب بهترین ها برای علوم ریاضی و امار نیز خواهد بود

کلمات کلیدی

, تاریخ احتمال, قضییه حد مرکزی, اموزش احتمال, احتمال و قرن 21
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1077442,
author = {محتشمی برزادران, غلامرضا},
title = {احتمال نگاه پیش رو},
booktitle = {دومین سمینار اموزش امار},
year = {2019},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {تاریخ احتمال، قضییه حد مرکزی، اموزش احتمال، احتمال و قرن 21},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T احتمال نگاه پیش رو
%A محتشمی برزادران, غلامرضا
%J دومین سمینار اموزش امار
%D 2019

[Download]