عنوان : ( تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی )
نویسندگان: عباس طالب زاده شوشتری , سعیده ممیزی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
نظریههای خوانندهمحور به مثابه نگاه نقدیِ نو، افقهای جدیدی از زیباییشناسی متون ادبی را به روی ما میگشایند. این نظریات ضمن تأکید بر نقش و اهمیت مخاطب، به بررسی چند و چون ارتباط متن ادبی و خوانندة متن میپردازد. یکی از فاکتورهایی که در ذیل این نظریه مطرح شده «خوانندة ضمنی» است. این خواننده به عنوان حلقة واصل متن و خوانندههای اصلی، زمینة تحلیلِ تعامل آن دو را فراهم میکند. در این نوشتار چارچوب ظهور «خوانندة ضمنی» در دو لوحِ «نامِ شراب» و «موسیقی شعر» و در دو نوع شعرِ باده بررسی شده است. اول خمریة روحی و رمزی ابنفارض و دوم خمریات مادی أعشی. در این پژوهش مشخص گردید نام شراب در شعر ابنفارض، نقطة ثقل سرودة اوست و خوانندة ضمنیاش نیز محو این نام است؛ درحالی که مخاطبِ ضمنیِ شعرِ أعشی مرکزیت شعر را نه خود شراب بلکه از آنِ تأثیر آن و تلذذات خود میداند. از دیگر سو مخاطب ضمنیِ هر دو اثر علاقهمند موسیقیاند؛ لیکن موسیقی خاص خودشان، موسیقی شعر بیش از هر چیزی انعکاس جان، روح و حالی است که شاعر شعر خود را برای آن مهیا کرده است و باید جزء جزء آن به عنوان یکی از تماثیل شعری، با ماتریس کلیِ اثر هماهنگ و متناسب باشد، موسیقیِ بادهسراییِ این به نرمی و لطافت متمایل است و دیگری رو به سوی یک شب عیاشی دارد، هرچند گاهی تماثیل موسیقایی مشترکی بین آن دو میبینیم ولی در نگاه کلی و در کنار جمع تماثیل دیگر، روشن میشود که با وجود اشتراک جزئی هر یک گویای هندسة متفاوتی هستند و تمام تفاوتها و شباهتهای آنها، نشانگر ضعف یا نقص یکی از آنها نیست بلکه بیانگر یک نظام منحصر بهفرد موسیقیایی در شعر هرکدام هست که نمایی از طلب خوانندهی ضمنی هر کدام به نمایش میگذارد.
کلمات کلیدی
نظریه مخاطب خواننده ضمنی ابنفارض أعشی موسیقی@article{paperid:1077805,
author = {طالب زاده شوشتری, عباس and ممیزی, سعیده},
title = {تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی},
journal = {ادب عربی},
year = {2019},
volume = {11},
number = {2},
month = {December},
issn = {2251-9238},
pages = {87--107},
numpages = {20},
keywords = {نظریه مخاطب خواننده ضمنی ابنفارض أعشی موسیقی},
}
%0 Journal Article
%T تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی
%A طالب زاده شوشتری, عباس
%A ممیزی, سعیده
%J ادب عربی
%@ 2251-9238
%D 2019