عنوان : ( همپایگی تشبیهات در خطبههای نهجالبلاغه )
نویسندگان: زهرا راه چمنی , مرضیه آباد ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
تشبیه یکی از زیباترین فنون بیان است که نمود فراوانی در خطبههای نهجالبلاغه دارد و در راستای سهولت درک معنا و اقناع مخاطب بهکار میرود. یکی از ویژگیهای سبکی تشبیهات خطبهها، استفاده فراوان از ساختهای همپایه است، همپایگی از زیرشاخههای لایه نحوی سبکشناسی است و در ساختهایی رخ میدهد که دو یا چند واژه، گروه و یا جملهواره با حروف ربط همپایهساز به یکدیگر مربوط شوند و در یک وظیفۀ دستوری قرار گیرند. حدود نیمی از تشبیهات خطبهها در ساختهای همپایه پدیدار شدهاند که برخی از آنها تشبیهات متوالی و برخی دیگر مشبهبه تشبیهات جمع هستند. این ساختها با اشکال و اهداف گوناگون در ساختهای دوسازهای، سهسازهای، چهار سازهای و زنجیرهای بهکار رفتهاند که در پیامرسانی تشببیهات و انتقال معنا به مخاطب، نقش بهسزایی دارند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ساختهای همپایه در تشبیهات خطبههای نهجالبلاغه بپردازد و تأثیر همپایگی را در انتقال پیام و اندیشه مورد نظر امام(ع) بیان دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حرف ربط همپایگی تشبیهات در اکثر موارد حرف «واو» است و میان سازهها رابطههایی نظیر ترادف، تضاد، افزایش، تسویه و نفی وجود دارد. همپایگی نحوی نقش بهسزایی در همپایگی آوایی و موسیقایی کردن تشبیهات دارد. صنایع بدیعی ازجمله سجع، جناس، تضاد، تقابل و... در میان سازههای همپایه بهچشم میخورد که میتوان گفت همپایگی بلاغی تشبیهات با همپایگی نحوی و آوایی پیوند خورده است.
کلمات کلیدی
امام علی(ع) تشبیهات خطبههای نهجالبلاغه ساخت همپایه سازه@article{paperid:1078043,
author = {راه چمنی, زهرا and آباد, مرضیه},
title = {همپایگی تشبیهات در خطبههای نهجالبلاغه},
journal = {پژوهشنامه نهج البلاغه},
year = {2019},
volume = {7},
number = {26},
month = {September},
issn = {2345-5233},
pages = {109--126},
numpages = {17},
keywords = {امام علی(ع) تشبیهات خطبههای نهجالبلاغه ساخت همپایه سازه},
}
%0 Journal Article
%T همپایگی تشبیهات در خطبههای نهجالبلاغه
%A راه چمنی, زهرا
%A آباد, مرضیه
%J پژوهشنامه نهج البلاغه
%@ 2345-5233
%D 2019