مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی, دوره (1), شماره (4), سال (2013-5) , صفحات (9-31)

عنوان : ( بررسی رابطه مصرف رسانه ای و انسجام اجتماعی (مطالعه موردی جوانان شهر تبریز) )

نویسندگان: سید جواد امام جمعه زاده , زهرا صادقی نقدعلی , محمود رضا رهبر قاضی , سیدمرتضی نوعی باغبان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

انسجام اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی، از شاخص های توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشورها به شمار می رود. یکی از گروه های عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره آن و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر می رسد، جوانان هستند. مطالعه فرهنگ سیاسی جوانان که یکی از بزرگ ترین گروه های جمعیتی در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود، اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر رسانه های ارتباط جمعی بر انسجام اجتماعی جوانان در شهر تبریز است. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 384 نفر از دختران و پسران شهر تبریز صورت گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است و داده ها از طریق نرم افزار SPSS16 تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم انسجام اجتماعی به چهار متغیر (گرایش به ارزش های اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، گرایش به انتظام اجتماعی و مشارکت اجتماعی)، به همراه در نظر گرفتن سه نوع وسایل ارتباط جمعی (رسانه های چاپی، رسانه های الکترونیک و رسانه های دیجیتال)، مشاهده شده است که همبستگی های معناداری میان مصرف رسانه و انسجام اجتماعی پاسخ گویان وجود دارد.

کلمات کلیدی

, انسجام اجتماعی, مشارکت, رسانه های چاپی, رسانه های الکترونیک, رسانه های دیجیتال
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1078851,
author = {سید جواد امام جمعه زاده and زهرا صادقی نقدعلی and محمود رضا رهبر قاضی and نوعی باغبان, سیدمرتضی},
title = {بررسی رابطه مصرف رسانه ای و انسجام اجتماعی (مطالعه موردی جوانان شهر تبریز)},
journal = {مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی},
year = {2013},
volume = {1},
number = {4},
month = {May},
issn = {2322-3367},
pages = {9--31},
numpages = {22},
keywords = {انسجام اجتماعی، مشارکت، رسانه های چاپی، رسانه های الکترونیک، رسانه های دیجیتال},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی رابطه مصرف رسانه ای و انسجام اجتماعی (مطالعه موردی جوانان شهر تبریز)
%A سید جواد امام جمعه زاده
%A زهرا صادقی نقدعلی
%A محمود رضا رهبر قاضی
%A نوعی باغبان, سیدمرتضی
%J مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی
%@ 2322-3367
%D 2013

[Download]