عنوان : ( نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی )
نویسندگان: بختیار شعبانی ورکی , علیرضا هوشمند , مقصود امین خندقی , علی مقیمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
نظریه پردازی در برنامه درسی روش شناسی تدوین نظریه است. در این مقاله دو ساختار تبیینی و تفهمی برای تدوین نظریه ها تشخیص داده شده است. نظریه های تبیینی به سیاق علوم تجربی و نظریه های تفهمی با در نظر گرفتن درجاتی از درگیرشدنِ شخصی، بی همتایی مربوط به تکرار ناپذیری و فهم پیچیدگی پدیدارهای تربیتی، تدوین می-شوند. در این مقاله دو رویکرد نظریه پردازی عینیت گرا- کاهش گرا و ذهنیت گرا- رمز و رازگرا به همراه یک شاخه فکری مربوط به آن که با نو مفهوم گرایی شناخته می شود، بررسی و در انطباق با نظریه های تبیینی و تفهمی قرار داده شده اند و نابسندگی آنها در مواجهه با ساحت های حیات انسانی بررسی شده است. عصب پدیدارشناسی به عنوان درمان نابسندگیِ بخشی نگری و تفکیکِ منابع معرفتی عینی و ذهنی از یکدیگر، زمینه الهام بخش برای نظریه پردازی و تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی است که با نظر به روش شناسی محدودیت های متقابل توضیح داده شده است.
کلمات کلیدی
, نظریه پردازی, نظریه برنامه درسی, تبیین, تفهم, تبیینِ تفهمی, عصب پدیدارشناسی@article{paperid:1079493,
author = {شعبانی ورکی, بختیار and هوشمند, علیرضا and امین خندقی, مقصود and مقیمی, علی},
title = {نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی},
journal = {نظریه و عمل در برنامه درسی},
year = {2020},
volume = {18},
number = {8},
month = {November},
issn = {2345-4938},
pages = {37--70},
numpages = {33},
keywords = {نظریه پردازی، نظریه برنامه درسی، تبیین، تفهم، تبیینِ تفهمی، عصب پدیدارشناسی},
}
%0 Journal Article
%T نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A هوشمند, علیرضا
%A امین خندقی, مقصود
%A مقیمی, علی
%J نظریه و عمل در برنامه درسی
%@ 2345-4938
%D 2020