فرهنگ و ادبیات عامه, دوره (8), شماره (32), سال (2020-5) , صفحات (149-174)

عنوان : ( عامه‌نگاری در چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج (با بررسی قدیم‌ترین نسخۀ چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج، مورخ ۱۲۶۳ق) )

نویسندگان: فاطمه ماه وان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

قصه­ های عامه در دورۀ قاجار در میان مردم محبوبیت و شیوع بیشتری یافت. ظهور چاپ سنگی در این دوره به نشر و گسترش این داستان­ ها کمک بسیاری کرد. به ­ویژه چاپ­های سنگی مصور که داستان ­ها را با زبان تصویر و با جذابیت بیشتری برای مردم بیان می ­کردند. داستان «نوش ­آفرین گوهرتاج»، داستان عامۀ منثوری از دورۀ قاجار در شرح عشق شاهزاده ابراهیم، فرزند پادشاه چین، برای رسیدن به معشوقش نوش ­آفرین گوهرتاج، دختر پادشاه دمشق است. نویسنده و زمان تألیف این داستان عامه معلوم نیست. چاپ ­های سنگی متعدد نوش ­آفرین گوهرتاج، حاکی از مقبولیت و محبوبیت آن نزد عموم مردم است. با توجه به اهمیت این داستان نزد مردم، پژوهش حاضر یکی از مهم­ترین چاپ­ های سنگی این داستان، یعنی نخستین چاپ سنگی مصور نوش ­آفرین گوهرتاج، مورخ ۱۲۶۳ق محفوظ در آکادمی ملی لینچی در رم را بررسی می­ کند. نسخۀ مذکور به ۵۷ نگاره به قلم برجسته ­ترین تصویرگر کتب چاپ سنگی، یعنی میرزا علیقلی خویی، مزین است. در این جستار، داستان عامۀ «نوش ­آفرین گوهرتاج» معرفی و اهمیت چاپ ­های سنگی در ترویج این داستان بررسی می ­شود. بخش اصلی مقاله­ به تحلیل نگار ه­های این نسخه از منظر چهره ­پردازی و پیکره­نگاری، تصویرگری موجودات موهوم و افسانه ­ای و ترسیم صحنه ­های رزم و بزم اختصاص دارد. حاصل پژوهش نشان م ی­دهد که تصویرگر نسخه در تلاش بوده است تا نگار ه­ها را به شیو ه­ای مرد م­پسند و متناسب با نیازهای عصر خود به­تصویر درآورد.

کلمات کلیدی

, چاپ سنگی, میرزا علی قلی خویی, نگارگری, نوش‌آفرین گوهرتاج
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079719,
author = {ماه وان, فاطمه},
title = {عامه‌نگاری در چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج (با بررسی قدیم‌ترین نسخۀ چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج، مورخ ۱۲۶۳ق)},
journal = {فرهنگ و ادبیات عامه},
year = {2020},
volume = {8},
number = {32},
month = {May},
issn = {2345-4466},
pages = {149--174},
numpages = {25},
keywords = {چاپ سنگی; میرزا علی قلی خویی; نگارگری; نوش‌آفرین گوهرتاج},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T عامه‌نگاری در چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج (با بررسی قدیم‌ترین نسخۀ چاپ سنگی مصور نوش‌آفرین گوهر تاج، مورخ ۱۲۶۳ق)
%A ماه وان, فاطمه
%J فرهنگ و ادبیات عامه
%@ 2345-4466
%D 2020

[Download]