عنوان : ( اعتبارِ سازهی معیارنمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسیزبانان )
نویسندگان: محسن رودمعجنی , احسان قبول , بهزاد قنسولی ,چکیده
سنجش زبان یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزش زبان به شمار می آید. بخش عمده ای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره گیری از شیوه های معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازهایِ معیار نمره دهیِ مهارت نوشتن در آزمون رسمی پایان دوره ی مرکز زبان فارسی دانشگاه فردوسی پرداخته شود. به این منظور نتایج به دست آمده از یکی از آزمونهای برگزار شده در این دانشگاه توسط مدل های آماری راش و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سه سازه ی کیفیت زبان، انسجام و ارتباط با موضوع برای سنجش مهارت نوشتن از میزان اعتبار بالایی برخوردار هستند. در این میان سازهی انسجام با 0.98 بیشترین میزان و دو سازهی دیگر هر کدام با 0.97 دومین میزان بار عاملی را داشتند. همچنین در معیار نمره دهی این آزمون بسندگی از یک مقیاس شش درجهای برای نمره دهی هر یک از سازه ها استفاده شده است. مدل آماری راش نشان داد که هر یک از ارزیابها توانسته اند به شکل نسبتاً صحیحی از این مقیاس برای نمره دهی استفاده کنند، زیرا ترتیب آستانه ها مطابق ترتیب نمرات است و بهم ریختگی ندارد. از سویی دیگر نقشه ی آزمون دهنده پرسش گویای این امر بود که این مقیاس نمره دهی توانایی تمیز آزمون دهندگان ضعیف، متوسط و قوی را از یکدیگر دارد و مؤلفه ها و درجه های نمره گذاری (0 تا 5) همه ی گسترهی توانایی آزموندهندگان را دربرمی گیرند و با این مقیاس می توان تمام داوطلبان با هر میزان توانایی نوشتن را اندازه گرفت. همچنین میزان پایایی نمره دهنده در این آزمون 0.96 برآورد شد که رقم بسیار مناسبی محسوب میشود.
کلمات کلیدی
, سنجش زبان, اعتبار سازهای, مهارت نوشتن, آزفا@article{paperid:1079801,
author = {رودمعجنی, محسن and قبول, احسان and قنسولی, بهزاد},
title = {اعتبارِ سازهی معیارنمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسیزبانان},
journal = {پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2020},
volume = {9},
number = {1},
month = {April},
issn = {2322-5394},
pages = {25--46},
numpages = {21},
keywords = {سنجش زبان، اعتبار سازهای، مهارت نوشتن، آزفا},
}
%0 Journal Article
%T اعتبارِ سازهی معیارنمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسیزبانان
%A رودمعجنی, محسن
%A قبول, احسان
%A قنسولی, بهزاد
%J پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2020