آبخیزداری ایران, دوره (10), شماره (35), سال (2017-1) , صفحات (15-25)

عنوان : ( ارزیابی استراتژی های میانگین گیری وزنی رتبه ای در ترکیب مدل های پیش بینی کننده جریان مطالعه موردی: رودخانه کرخه )

نویسندگان: فرشته مدرسی , شهاب عراقی نژاد , کیومرث ابراهیمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پیش‌بینی ماهانه جریان رودخانه در برنامه ریزی های بلندمدت منابع آب نقش کلیدی ایفا می کند. در مقاله حاضر برای افزایش دقت پیش‌بینی جریان ماهانه رودخانه کرخه در محل ورودی به سد کرخه در فصل زمستان از تکنیک ترکیب مدل ها استفاده شده است. بدین منظور, پنج مدل شبکه عصبی مصنوعی, شبکه عصبی رگرسیون تعمیم یافته, رگرسیون بردار پشتیبان, K نزدیک ترین همسایگی و رگرسیون خطی با ساختار بهینه به عنوان مدل های منفرد مورد استفاده قرار گرفتند. برای ترکیب مدل های مذکور از دو استراتژی وزن دهی ثابت و متغیر به مدل های منفرد بر اساس روش میانگین گیری وزنی رتبه بندی شده (OWA) استفاده شده است و در آنها, روش Orlike برای تعیین وزن ها بکار رفته است. نتایج نشان می دهد که استراتژی وزن دهی متغیر دارای قابلیت بیشتری برای ارتقای نتایج پیش بینی نسبت به وزن دهی ثابت است. همچنین, مقایسه نتایج این دو استراتژی با دو استراتژی ترکیب مدل ها با شبکه عصبی مصنوعی و انتخاب بهترین مدل منفرد نشان می دهد که استراتژی وزن دهی متغیر به طور قابل توجهی سبب ارتقای دقت نتایج نسبت به هر دو استراتژی مذکور می شود به نحوی که این استراتژی دقت نتایج را نسبت به شبکه عصبی 8/51, 1/38 و 5/44 درصد و نسبت به بهترین مدل منفرد 6/7, 132 و 9/52 درصد به ترتیب در دی, بهمن و اسفندماه بهبود داده است.

کلمات کلیدی

, ترکیب مدل‌ها, میانگین وزنی رتبه‌بندی شده, وزن‌دهی متغیر, روش Orlike, کرخه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080527,
author = {مدرسی, فرشته and شهاب عراقی نژاد and کیومرث ابراهیمی},
title = {ارزیابی استراتژی های میانگین گیری وزنی رتبه ای در ترکیب مدل های پیش بینی کننده جریان مطالعه موردی: رودخانه کرخه},
journal = {آبخیزداری ایران},
year = {2017},
volume = {10},
number = {35},
month = {January},
issn = {2008-9554},
pages = {15--25},
numpages = {10},
keywords = {ترکیب مدل‌ها، میانگین وزنی رتبه‌بندی شده، وزن‌دهی متغیر، روش Orlike، کرخه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی استراتژی های میانگین گیری وزنی رتبه ای در ترکیب مدل های پیش بینی کننده جریان مطالعه موردی: رودخانه کرخه
%A مدرسی, فرشته
%A شهاب عراقی نژاد
%A کیومرث ابراهیمی
%J آبخیزداری ایران
%@ 2008-9554
%D 2017

[Download]