فلسفه تربیت, دوره (5), شماره (1), سال (2021-2) , صفحات (127-151)

عنوان : ( خودشناسی در نظریه حیات معقول علامه جعفری و دلالتهای آن در تعیین عوامل، مراحل و اهداف تربیت )

نویسندگان: هدایت سیاوشی , ابوالفضل غفاری , حسین باغگلی , سیدجواد قندیلی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این پژوهش تعیین عوامل اصلی، مراحل و اهداف تربیت مبتنی بر خودشناسی درنظریه حیات معقول علامه جعفری می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و استنتاج قیاسی می باشد. این پرسشهای پژوهش که خودشناسی در نظریه حیات معقول علامه جعفری، چه مفهوم و جایگاهی دارد؟ و عوامل تربیتی مرتبط با خودشناسی، بر مبنای نظریه حیات معقول علامه جعفری کدامند؟ با استفاده روش توصیفی-تحلیلی، و این پرسش که اهداف و مراحل مرتبط با خودشناسی، بر مبنای نظریه حیات معقول علامه جعفری کدامند؟، با استفاده از روش استنتاج قیاسی بررسی و پاسخ داده شد. بررسیها نشان داد که آگاهی، فطرت، اختیار، عقلانیت، و خود الهی، عواملی هستند که در تربیت مبتنی بر خودشناسی در نظریه حیات معقول اهمیت دارند؛ بر این اساس، هدف بنیادی تربیت، کمال برین(قرب الهی) و اصول بنیادین آن، در سطح1: حیات معقول و در سطح2: خودشناسی هستند؛ و مراحل سه گانه تربیت، رهایی (خلاص)، آزادی(استخلاص) و اختیار(تفویض) می باشد.

کلمات کلیدی

, خودشناسی, حیات معقول, علامه جعفری, تربیت اسلامی, عوامل, مراحل, اهداف
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081078,
author = {سیاوشی, هدایت and غفاری, ابوالفضل and باغگلی, حسین and قندیلی, سیدجواد},
title = {خودشناسی در نظریه حیات معقول علامه جعفری و دلالتهای آن در تعیین عوامل، مراحل و اهداف تربیت},
journal = {فلسفه تربیت},
year = {2021},
volume = {5},
number = {1},
month = {February},
issn = {۲۵۳۸-۲۸۰۲},
pages = {127--151},
numpages = {24},
keywords = {خودشناسی، حیات معقول، علامه جعفری، تربیت اسلامی، عوامل، مراحل، اهداف},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T خودشناسی در نظریه حیات معقول علامه جعفری و دلالتهای آن در تعیین عوامل، مراحل و اهداف تربیت
%A سیاوشی, هدایت
%A غفاری, ابوالفضل
%A باغگلی, حسین
%A قندیلی, سیدجواد
%J فلسفه تربیت
%@ ۲۵۳۸-۲۸۰۲
%D 2021

[Download]