عنوان : ( اعتبارسنجی معیارنمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی فردوسی )
نویسندگان: محسن رودمعجنی , احسان قبول ,چکیده
مهارت صحبت کردن بخش بسیار مهمی از توانایی زبانی افراد را دربر میگیرد. بهرهمندی از این مهارت در محیط دانشگاه نیز اهمیت بسزایی دارد؛ اما سنجش صحبت کردن کار چندان سادهای نیست و با مشکلاتی مانند دشواری در نمرهدهی روبهرو است. در این پژوهش تلاش شده است تا میزان اعتبارِ معیار نمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی مرکز بینالمللی دانشگاه فردوسی مشهد مطالعه شود. به همین منظور، نتایج بهدست آمده از یکی از آزمونهای برگزارشده در این مرکز بهوسیله مدلهای آماری راش و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج نشان داد که پایایی آزمونگیرنده 97 درصد است. این عدد بیانگر درک نسبتاً یکسان آزمونگیرندگان از معیار نمرهدهی است. همچنین، در این آزمون، آزمونگیرندگان توانستهاند بهشکل مناسبی مقیاس نمرهدهی را برای آزموندهندگان با تواناییهای مختلف بهکار گیرند؛ زیرا آستانههای بهدستآمده بر اساس مدل راش، سیر صعودی منظمی داشتهاند. نقشه آزموندهنده - پرسش نیز نشان میدهد که معیار نمرهدهی توانایی تمییز زبانآموزان ضعیف، متوسط و قوی از یکدیگر را داشته است. با این حال، در بالای طیف توانمندی آزموندهندگان، هشت آزموندهنده قرار گرفته است که هیچ نمرهای متناسب با سطح توانمندیشان دیده نمیشود؛ یعنی معیار نمرهدهی در تمییز آنها کارآمد نبوده است. از سوی دیگر، بار عاملی بهدست آمده برای سه سازه شیوه بیان، کیفیت زبان و بسط موضوع بهترتیب 76، 78 و 74 درصد بوده است. این امر نشان میدهد تقسیم توانایی صحبت کردن به سه عامل یادشده متناسب و دقیق است و هر کدام از این سازهها توانمندی متفاوتی را سنجش میکنند. از این میان کیفیت زبان بیشترین و سازۀ بسط موضوع، کمترین میزان بار عاملی را داشته اند.
کلمات کلیدی
, سنجش زبان, مهارت صحبت کردن, معیار نمره دهی راش, تحلیل عاملی, اعتبارسنجی, آزمون جامع زبان فارسی فردوسی@article{paperid:1081260,
author = {رودمعجنی, محسن and قبول, احسان},
title = {اعتبارسنجی معیارنمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی فردوسی},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2020},
volume = {11},
number = {4},
month = {October},
issn = {2322-3081},
pages = {183--210},
numpages = {27},
keywords = {سنجش زبان، مهارت صحبت کردن، معیار نمره دهی راش، تحلیل عاملی، اعتبارسنجی، آزمون جامع زبان فارسی فردوسی},
}
%0 Journal Article
%T اعتبارسنجی معیارنمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی فردوسی
%A رودمعجنی, محسن
%A قبول, احسان
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2020