تفسیر پژوهی, دوره (6), شماره (12), سال (2020-12) , صفحات (77-101)

عنوان : ( نقدی بر مقاله «گوینده و تناسب آیات أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ..... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ ..... در تفاسیر امامیه» )

نویسندگان: سیدحسین سیدموسوی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در شماره 30 مجله مطالعات تفسیری مقاله ای با عنوان \\\\\\\\\\\\\\\"گوینده و تناسب آیات\\\\\\\\\\\\\\\"أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ..... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ ..... \\\\\\\\\\\\\\\"در تفاسیر امامیه\\\\\\\\\\\\\\\" منتشر شده است. در این مقاله سعی شده است دو رویکرد از گوینده آیات 52 و 53 سوره یوسف ارائه گردد. در رویکرد اول حضرت یوسف(ع) گوینده است و در رویکرد دوم گوینده زلیخا است. نویسنده با ذکر دلایلی رویکرد اول را پذیرفته و رویکرد دوم را رد کرده است. با نقد دلایل رویکرد اول و پاسخ به ردیه های رویکرد دوم سعی شده است رویکرد دوم را پذیرفته و البته در آن این تغییر را مطرح کنیم که مفعول جمله \\\\\\\\\\\\\\\"لَمْ أَخُنْهُ\\\\\\\\\\\\\\\" و فاعل جمله \\\\\\\\\\\\\\\"لِیَعْلَمَ\\\\\\\\\\\\\\\" کسی غیر از عزیز مصر نیست. در واقع زلیخا در آن مجلس اعلام می دارد: من این اعتراف را کردم تا شوهرم بداند که در پنهانی به او خیانت نکرده ام. این نگاه در حالی است که معتقدان به گوینده بودن زلیخا ضمایر فاعلی \\\\\\\\\\\\\\\"لِیَعْلَمَ\\\\\\\\\\\\\\\" و مفعولی \\\\\\\\\\\\\\\"لَمْ أَخُنْهُ\\\\\\\\\\\\\\\" را به یوسف(ع) برگردانده اند. این نگاه مورد تأیید مفسرانی همچون ابن کثیر و معرفت است.

کلمات کلیدی

, یوسف(ع), زلیخا, عزیز, آیه 52 و 53 سوره یوسف, ابن کثیر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1082904,
author = {سیدموسوی, سیدحسین},
title = {نقدی بر مقاله «گوینده و تناسب آیات أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ..... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ ..... در تفاسیر امامیه»},
journal = {تفسیر پژوهی},
year = {2020},
volume = {6},
number = {12},
month = {December},
issn = {2423-5490},
pages = {77--101},
numpages = {24},
keywords = {یوسف(ع)، زلیخا، عزیز، آیه 52 و 53 سوره یوسف، ابن کثیر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقدی بر مقاله «گوینده و تناسب آیات أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ..... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ ..... در تفاسیر امامیه»
%A سیدموسوی, سیدحسین
%J تفسیر پژوهی
%@ 2423-5490
%D 2020

[Download]