عنوان : ( تعیین نگرش، گرایش و سطح مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به فناور ی اطلاعات )
نویسندگان: رضا شجیع , جواد غلامیان , نصراله جوادیان صراف ,چکیده
هدف از انجام این پژوهش توصیفی ، تعیین نگرش ، گرایش و سطح مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به فنّاوری اطلاعات بود . به همین منظور ، تعداد ۳۷۱ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ( ۲۹۶ نف ر) و دکت ر ای ( ۷۵ نف ر) دانشگاه فردوسی ، به طور تصادفی با تخصیص متناسب در هر طبقه ، انتخاب و به پرسشنامه تجدید نظر ش دة سنجش نگرش و مهارت فنّاوری اطلاعات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ساخته شده از ۲) پاسخ دادند . روایی پرسشنامه از سوی سوی مرکز آموزشی مطالعات کاربردی ( ۰۰۴ ۰ تعیین شد . داد ههای به دست آمده در / متخصص ا ن و پایایی آن در یک مطالع ة مقدماتی ۷۹ این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمون یو من ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرم ن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تفکیک جنسیت و رش تة تحصیلی تفاوت معنی د اری وجود ندارد همچنین بین مهارت دانشجویان در استفاده از فنّاوری اطلاعات به تفکیک رش تة .(P > ۰ / ۰۵ ) و سطح مهارت دانشجویان (P < ۰ / تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشته است ( ۰۱ رشت ههای علوم تربیتی، مهندسی، علوم پایه و کشاورزی در وضعیت بهتری قرار دارد . بر پا یة یافته ه ای پژوهش، چالش اساسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نداشتن مهارت های لازم برای استفا دة بهینه از فنّاوری اطلاعات است که لزوم برگزاری کارگا هها و دوره های تخصصی را برای آنان یادآور می شود .
کلمات کلیدی
, نگرش, گرایش, مهارت, فنّاوری اطلاعات, دانشجویان تحصیلا ت تکمیلی@article{paperid:1083109,
author = {رضا شجیع and غلامیان, جواد and جوادیان صراف, نصراله},
title = {تعیین نگرش، گرایش و سطح مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به فناور ی اطلاعات},
journal = {نامه آموزش عالی},
year = {2009},
volume = {2},
number = {6},
month = {December},
issn = {2008-4617},
pages = {101--119},
numpages = {18},
keywords = {نگرش، گرایش، مهارت، فنّاوری اطلاعات، دانشجویان تحصیلا ت تکمیلی},
}
%0 Journal Article
%T تعیین نگرش، گرایش و سطح مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به فناور ی اطلاعات
%A رضا شجیع
%A غلامیان, جواد
%A جوادیان صراف, نصراله
%J نامه آموزش عالی
%@ 2008-4617
%D 2009