تحقیقات غلات, دوره (7), شماره (2), سال (2017-8) , صفحات (195-215)

عنوان : ( برآورد خلأ عملکرد مزارع گندم با استفاده از رهیافت‌های GIS، RS و مدل SSM (مطالعه موردی: حوضه قره‌سوی شهرستان گرگان) )

نویسندگان: میثم بادسار , بهنام کامکار , افشین سلطانی , امید عبدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به افزایش قیمت غلات و نگرانی در مورد امنیت غذایی جهانی، تحقیقات در مورد خلأ عملکرد طی سال‌های اخیر به‌سرعت در حال افزایش است. تخمین دقیق اندازه و توریع مکانی خلأ عملکرد کاربردهای زیادی از جمله در کشاورزی دقیق دارد. این پژوهش به‌منظور برآورد خلأ عملکرد گندم در حوضه قره‌سوی شهرستان گرگان با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سنجش از دور و مدل SSM انجام شد. بدین‌منظور از مدل SSM برای برآورد عملکرد تابش محدود، از تصاویر ماهواره لندست 8 جهت استخراج شاخص‌های گیاهی، از روابط رگرسیونی برای تعیین رابطه شاخص‌های گیاهی با عملکرد ثبت‌شده برای تولید لایه رستری عملکرد تخمین‌زده شده، از رابطه تابش‌رسیده و عملکرد تابش محدود برای تولید لایه رستری عملکرد تابش محدود حوضه و از تابع تفاضل برای تعیین خلأ عملکرد استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد تابش محدود، عملکرد واقعی و خلأ عملکرد اراضی زیر کشت گندم که از روش نظارت‌شده از سایر کشت‌ها جدا شده بود، به‌ترتیب بین 42/5 تا 94/7 تن در هکتار، 27/2 تا 39/5 تن در هکتار و 67/1 تا 88/4 تن در هکتار متغیر بود. ضریب عملکرد منطقه‌ای نیز بین 32/0 تا 76/0 محاسبه شد و نشان داد که مناطق تحت کشت گندم این حوضه دارای واریانس قابل‌توجهی هستند. بنابراین، با توجه به اینکه ویژگی­های خاک و شرایط اقلیمی و توپوگرافی طی زمان کم و بیش بدون تغییر می‌مانند، پیشنهاد می­شود عامل مدیریت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده خلأ عملکرد در حوضه قره‌سو مورد بررسی قرار گیرد.

کلمات کلیدی

شاخص‌های گیاهی ضریب عملکرد منطقه‌ای عملکرد تابش محدود لندست 8
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1083147,
author = {میثم بادسار and کامکار, بهنام and افشین سلطانی and امید عبدی},
title = {برآورد خلأ عملکرد مزارع گندم با استفاده از رهیافت‌های GIS، RS و مدل SSM (مطالعه موردی: حوضه قره‌سوی شهرستان گرگان)},
journal = {تحقیقات غلات},
year = {2017},
volume = {7},
number = {2},
month = {August},
issn = {2252-0163},
pages = {195--215},
numpages = {20},
keywords = {شاخص‌های گیاهی ضریب عملکرد منطقه‌ای عملکرد تابش محدود لندست 8},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T برآورد خلأ عملکرد مزارع گندم با استفاده از رهیافت‌های GIS، RS و مدل SSM (مطالعه موردی: حوضه قره‌سوی شهرستان گرگان)
%A میثم بادسار
%A کامکار, بهنام
%A افشین سلطانی
%A امید عبدی
%J تحقیقات غلات
%@ 2252-0163
%D 2017

[Download]