هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران , 2020-11-04

عنوان : ( خصوصیات ریخت شناسی ماهی سرخوی معمولیLutjanus johnii (Bloch 1792) در حوضه های خلیج فارس و دریای مکران (Actinopterygii, Lutjanidae) )

نویسندگان: فائزه یزدانی مقدم ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده سرخوماهیان یکی از مهم ترین ماهی های اقتصادی خلیج فارس و دریای مکران می باشد. گونه سرخوی چشم درشت یا Lutjanus lutjanus Bloch, 1790 از خانواده سرخو ماهیان، دارای تنوع و پراکندگی زیادی در سرتاسر آب های ساحلی اقیانوس هند و همچنین در سواحل جنوب شرق اقیانوس آرام از شرق آفریقا تا جزایر سلیمان و استرالیا می باشد. برای مدتها شناسایی بر اساس ریخت شناسی بدون ارزیابی های مولکولی انجام گردید یکی از گونه هایی که از لحاظ آرایه شناسی مشکلات زیادی به علت ابهامات ریختی دارد گونه سرخوی چشم درشت میباشد. در این تحقیق از توانایی ژن سیتوکروم اکسیداز 1 برای تعیین وضعیت سرخوی چشم درشت،620 جفت باز از ژن(COI) تکثیر و با توالی های برگرفته شده از بانک ژنی(NCBI) ترادف یابی گردید.اعتبار تاکسونومی در سطح گونه با استفاده از ژن (COI) با درصد بالای (98–100%) هم در سیستم بلد وهم جستجوی بلاست و با فاصله ژنتیکی قابل توجهی مورد تایید قرار گرفت. تبارشناسی در میان تاکسون های مورد مطالعه با روش های تحلیل محتمل ترین درخت (Maximum likelihood)، میانبرترین درخت (Maximum parsimony) و بیژین(Bysian) مورد مطالعه قرار گرفت. این اولین کار تبارشناسی مولکولی این گونه در ایران می باشد که تاییدی بر شناسایی ریختی این گونه محسوب می گردد.

کلمات کلیدی

, کلیدی:سرخوی چشم درشت, سرخو ماهیان, COI سیتوکرو م اکسیداز 1, خلیج فارس و دریای عمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1083313,
author = {یزدانی مقدم, فائزه},
title = {خصوصیات ریخت شناسی ماهی سرخوی معمولیLutjanus johnii (Bloch 1792) در حوضه های خلیج فارس و دریای مکران (Actinopterygii, Lutjanidae)},
booktitle = {هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران},
year = {2020},
location = {ايران},
keywords = {کلیدی:سرخوی چشم درشت، سرخو ماهیان، COI سیتوکرو م اکسیداز 1، خلیج فارس و دریای عمان},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T خصوصیات ریخت شناسی ماهی سرخوی معمولیLutjanus johnii (Bloch 1792) در حوضه های خلیج فارس و دریای مکران (Actinopterygii, Lutjanidae)
%A یزدانی مقدم, فائزه
%J هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران
%D 2020

[Download]