عنوان : ( شناسایی مولفههای اثرگذار بر صادرات خرمای ایران به اتحادیه اروپا )
نویسندگان: محمد قربانی , میلاد امینی زاده ,چکیده
صادرات کشاورزی نقش محوری در ارتقای معیشت و سطح اقتصادی از مسیر افزایش درآمد کشاورزی و کاهش فقر دارد. ایران همواره یکی از دو صادرکننده برتر خرما بوده است که با وجود افزایش سهم از بازار جهانی، با کاهش سهم صادراتی در بازار کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان مهمترین مقصد صادراتی روبرو بوده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اثرگذار بر صادرات خرمای ایران به 28 کشور اتحادیه اروپا در دوره زمانی 2001-2018 است. جهت دستیابی به هدف پژوهش از الگوی جاذبه و دو روش برآوردی حداقل مربعات معمولی و درستنمایی شبه بیشینه پوآسن استفاده شده است. نتایج نشان داد که روش درستنمایی شبه بیشینه پوآسن روشی کاراتر در تحلیل مؤلفه های پیش بینی کننده صادرات ایران به اتحادیه اروپا است. بنابر نتایج، اندازه اقتصاد (188/1) و تفاوت اقتصادی (165/0) اثری مثبت و معنی دار بر صادرات خرمای ایران داشته است. در حالی که موانع و مقاومت های تجاری همانند فاصله (546/2)، تحریم های اقتصادی (020/0) و بحران غذا (092/0-) اثری منفی و معنی دار بر صادرات نداشته اند. تخصصی شدن واردات خرما در کشورهای اتحادیه اروپا اثری فزاینده و معنی دار (523/0) بر صادرات ایران داشته است. با توجه به عدم اثرگذاری مقاومت های تجاری بر صادرات خرمای ایران، پیشنهاد می شود که بازارهای پردرآمد اروپایی که با تخصصی شدن در واردات همراه هستند مورد هدف قرار گیرند.
کلمات کلیدی
, الگوی جاذبه, برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن, ایران, اتحادیه اروپا, خرما@article{paperid:1083800,
author = {قربانی, محمد and امینی زاده, میلاد},
title = {شناسایی مولفههای اثرگذار بر صادرات خرمای ایران به اتحادیه اروپا},
journal = {اقتصاد کشاورزی},
year = {2020},
volume = {14},
number = {2},
month = {August},
issn = {2008-5524},
pages = {131--153},
numpages = {22},
keywords = {الگوی جاذبه، برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن، ایران، اتحادیه اروپا، خرما},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی مولفههای اثرگذار بر صادرات خرمای ایران به اتحادیه اروپا
%A قربانی, محمد
%A امینی زاده, میلاد
%J اقتصاد کشاورزی
%@ 2008-5524
%D 2020